BTW-verhoging was grote klus

Enkele franchisenemers moesten marge inleveren. Op 1 oktober 2012 is de btw verhoogd van 19 naar 21 procent. DA maakte een draaiboek en voerde de prijswijzigingen in één keer door.

D.I.O. analyseerde eerst de prijzen van de concurrent. Bij Formido ging de verhoging ten koste van de marge.   Door: Maaike Tindemans   Arjan van de Lingen, commercieel directeur van D.I.O. Drogisterijen zat totaal niet te wachten op de btw-verhoging. “We hebben veel werk met nieuwe wetgeving rondom homeopathie en bijvoorbeeld vitaminen. De prijswijzigingen door de btw-verhoging kwamen daar nog eens bovenop.” De formule heeft in juli 2012 een prijsanalyse uitgevoerd. In overleg met de Ondernemerscommissie heeft zij besloten om de btw-verhoging meteen door te voeren voor de artikelen die niet prijsgevoelig zijn. Zij hebben even gewacht met het aanpassen van de prijzen van de prijskritische artikelen. “We wilden eerst zien wat andere ketens zouden doen. Daarom hebben we prijsmetingen gedaan bij onze concurrentie. Dat is monnikenwerk, maar het was wel nodig. Telkens als we de concurrentieprijzen van een categorie hadden doorgelicht, pasten we onze eigen prijzen daarop aan. Uit deze metingen bleek dat de concurrentie de btw-verhoging voor vrijwel alle producten heeft doorgevoerd, dus daar zijn wij in meegegaan.” Van de Lingen kreeg verschillende reacties van ondernemers. Zo werd er in het begin geklaagd over het feit dat de producten weer duurder zouden worden. Daarna kreeg hij reacties van enkele ondernemers die het veel werk vonden om alle prijswijzigingen door te voeren. “De prijs komt op veel plaatsen in de winkel terug, zoals op de schapkaartjes, op de prijskaartjes en in de folders. Wij hebben bordjes gemaakt waarop stond uitgelegd dat we bezig waren met prijswijzigingen. Daardoor konden de prijzen in het schap afwijken van de werkelijke prijs.” Alles bij elkaar concludeert Van de Lingen dat de ondernemers en de franchisegever geen marge hebben ingeleverd door de btw-verhoging. Hij is benieuwd hoe de consument op de verhoging gaat reageren. “Alle prijzen staan natuurlijk onder druk. Voor sommige producten zijn we nu over een psychologische grens heen gegaan. Dat is niet prettig. Het is even afwachten of dit invloed heeft.”  

Draaiboek

DA heeft het anders aangepakt. Zij heeft de maatregel voorgelegd aan de raad van ondernemers en vervolgens is besloten om de btw in één keer door te voeren voor alle producten. “Zo’n project vraagt natuurlijk om een goede voorbereiding”, vertelt Derk de Vries, controller bij DA. “Daarom hebben we een projectstructuur met een tijdlijn opgezet en een draaiboek gemaakt voor het geval er iets fout zou gaan.” Op de zaterdagavond voor 1 oktober konden de ondernemers de nieuwe prijzen al downloaden, zodat ze zondag konden beginnen. Maar de meeste ondernemers hadden ook maandag en dinsdag nodig. De Vries: “Het kon dus voorkomen dat nog niet alle prijzen aangepast waren op het moment dat de klant maandag de winkel bezocht. Daarom hadden we posters opgehangen waarop we begrip vroegen voor de werkzaamheden. De prijs aan de kassa was de enige juiste prijs.” De Vries merkt dat het proces vrij geruisloos is verlopen. “We hebben geen consumentenklachten gekregen. Ondernemers gaven aan dat het veel werk was. Maar we hadden hen vroeg in het proces betrokken en ze hebben meegedacht.” Vrijwel alle producten zijn twee procent duurder geworden, behalve het assortiment DA Laag. De Vries vindt het nog te vroeg om te bepalen of consumenten kritischer zijn geworden nu alles duurder is. “De markt groeit niet hard en consumenten kunnen hun euro maar één keer uitgeven. Het is een kleine prijsverhoging en daarom maken we ons niet veel zorgen, maar het zijn uitdagende tijden.” 

Vechtersmarkt

Ook Reind Wolthers, directeur Stichting Formido Franchisenemers, vond de btw-verhoging een hele klus. “Je praat dan toch over 50 tot 60.000 prijzen die aangepast moeten worden. We hebben geprobeerd om de verhoging zo veel mogelijk door te voeren. Maar als je dan uitkomt op een bedrag van € 10,06, maak je daar toch € 9,95 van. En we zitten in een vechtersmarkt, dus we hebben vrijwel geen prijzen naar boven afgerond. Overall hebben de franchisenemers dus marge in moeten leveren.” Wolthers is ervan overtuigd dat de btw-verhoging geen invloed heeft gehad op het koopgedrag van consumenten. “Klanten waren altijd al kritisch en dat zijn ze gebleven. We zitten nu eenmaal in de economische crisis en ik verwacht dat dat nog wel twee jaar aanhoudt. Ik vind dat onze franchisenemers daar op een goede manier op inspelen.” 

Consument niet onderschatten

Arnaud Scholten, medewerker van Djewel Bijoux, vertelt dat hij de btw-verhoging in alle nieuwe collecties heeft meegenomen. “Bij de bestaande collecties hebben we per merk en per product bekeken wat een goede verkoopprijs zou zijn. De ene keer heeft dit geleid tot een hogere verkoopprijs. Bij andere collecties zijn de marges van de franchisenemers lager geworden. De oorzaak hiervan ligt bij onze leveranciers. We werken namelijk met bekende merken en die hebben vaste margeverhoudingen. Volgens mij hebben de consumenten wel in de gaten dat alle producten duurder zijn geworden. We moeten de consument niet onderschatten, die heeft ook in de gaten dat dit overheidsbeleid is en dat dit logischerwijs wordt betaald door de retail en de consument. Maar het heeft niet tot veel ophef geleid. Het verschil is natuurlijk klein, ook als klanten duurdere producten kopen. Als de zilverprijs omhoog gaat, worden producten vaak dertig of veertig procent duurder. Dan hoor je de mensen wel.”  

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie