Binnenstadservice streeft naar binnensteden die schoner en leefbaarder zijn

Binnenstadservice streeft naar binnensteden die schoner en leefbaarder zijn. Hoe? Door leveringen aan winkels te bundelen. Deze logistieke oplossing is inmiddels door tien steden geadopteerd. Maar de franchiseorganisatie ziet mogelijkheden in 35 steden, een uitrol naar het buitenland en ook de business-to-consumer markt zal door Binnenstadservice worden bediend.

Hoe werkt het? Franchisenemers maken lokaal afspraken met de gemeente en de winkeliers om hun leveringen op een gemeenschappelijk afleveradres buiten de binnenstad te laten bezorgen: bij het depot van Binnenstadservice. De medewerkers hier tekenen namens de winkeliers de vrachtbrief af en bezorgen vervolgens in één keer alle leveringen van verschillende leveranciers bij de winkel. Hierbij wordt gebruik gemaakt van milieuvriendelijke vervoersmiddelen. “In Rotterdam rijden we zelfs met een elektrische auto rond, terwijl in de meeste andere steden onze wagens op aardgas rijden. Ook dit draagt bij aan een schonere binnenstad”, weet directeur Max Prudon van Binnenstadservice. Het voordeel van het concept is volgens hem dat de winkelier maar één keer één zending hoeft af te handelen. “Hij houdt daardoor tijd over. Tijd die kan worden besteed aan de klanten.” Het depot is, zo vertelt Prudon, altijd aan de rand van de stad gevestigd, op zo’n tien minuten rijden van de binnenstad. “Het voordeel hiervan is dat wij heel precies kunnen aangeven wanneer de winkel zijn levering ontvangt. We hebben immers nauwelijks te maken met files of andere onvoorziene omstandigheden. Deze voorspelbaarheid is erg prettig voor de winkeliers waarmee we samenwerken.”

Omarmd

Maar men doet meer dan alleen goederen leveren. Plastic en karton wordt ook gelijk mee teruggenomen. “En heeft de winkelier een webshop, dan nemen we ook meteen de pakketten mee voor verzending”, aldus Prudon. Andere aanvullende diensten zijn het (tijdelijk) opslaan van goederen in het magazijn van Binnenstadservice. “Bovendien kunnen wij de leveringen uitpakken, controleren, beprijzen en op de gewenste manier doorleveren. Internetbestellingen en andere pakketten kunnen wij inpakken en verzendklaar maken zodat de winkelier de goederen alleen in de winkel hoeft te verzamelen en aan ons mee te geven.” En het concept, dat sinds april 2008 operationeel is, slaat aan. De eerste stad waar het werd uitgerold was Nijmegen. Inmiddels is Binnenstadservice volop geaccepteerd in tien steden in Nederland. “Bewoners, ondernemers en de gemeente daar hebben het allemaal omarmd. Dat moet ook, we willen in een stad een zo breed mogelijk draagvlak.” Dit draagvlak moet door de franchisenemer worden gerealiseerd. “De franchiser is de spil waar het om draait. Hij kent de gemeente, weet wat er speelt en draagt het concept. Hij gaat het gesprek aan met de gemeenteambtenaren, winkeliers en vestigingsleiders van ketenbedrijven.”

Doorzien

Hoewel het nut en de noodzaak van het concept snel werd doorzien, heeft het bedrijfseconomische succes langer op zich doen wachten. “Individuele zelfstandige ondernemers zijn flexibel, kunnen processen snel en eenvoudig aanpassen. Voor franchiseorganisaties en grootwinkelbedrijven is dat anders. Dat het goedkoper, efficiënter en duurzamer is betekent niet altijd automatisch dat ze het concept dan ook gelijk adopteren. Nee, daar is tijd voor nodig.” Ook speelde de kritiek van deskundigen dat Binnenstadservice een hinderlijke onderbreking is van het logistiek proces een rol in de moeizame totstandkoming van winst. Prudon veegt die kritiek echter resoluut van tafel. “Men vergeet daarbij dat grote logistieke dienstverleners dankzij de ‘single point delivery’ ook efficiënter kunnen leveren. Ze kunnen gebruik maken van grotere vrachtwagens, men is immers niet gebonden aan de restricties die gelden in binnensteden en ze zijn daarnaast ook nog flexibeler doordat ze buiten de venstertijden kunnen leveren.” Inmiddels zit het met die winstgevendheid wel goed, zo verzekert Prudon. Zo is een aantal landelijk opererende franchiseorganisaties aangesloten. Dit laatste is ook te danken aan de inzet van de franchisenemers van de landelijke ketens. “In één voorbeeld maakte de winkelier lokaal gebruik van de diensten van Binnenstadservice en hij wist de franchisegever enthousiast te maken, te overtuigen van de voordelen. Inmiddels heeft deze keten ons concept nationaal geadopteerd.”

Milieuvriendelijk

Binnenstadservice is een universeel concept dat inmiddels ook de interesse heeft van steden in het buitenland. “Waar we over vijf jaar staan? In Nederland is onze dekking dan landelijk met 35 vestigingen. Ook zien we kansen in het buitenland, België bijvoorbeeld, en verder zullen we de stap ondernemen naar de business-to-consumer markt. Internet is inmiddels een volwaardig aankoopkanaal voor consumenten. Het aantal busjes dat van huis-tot-huis rondrijdt met pakketten neemt alleen maar toe. Door deze stroom te bundelen, te beginnen in Nijmegen, Maastricht en Den Bosch, realiseren we ook hierin een efficiënter en duurzamer distributiepatroon en schonere en beter leefbare steden.” Ook hierbij zit volgens Prudon de ontvanger aan het stuur en niet de logistiek dienstverlener. “Consumenten kiezen zelf hun serviceniveau. Ze kunnen het online bestelde pakket thuis laten bezorgen door de fietskoerier op een gewenst tijdstip of afhalen bij een loket in de wijk of afhalen uit een pakketkluis (24/7, red.) in de openbare ruimte. Duurzame dienstverlening op maat, wat wil je nog meer. Het heeft de toekomst.”

Binnenstadservice in Nederland

Inmiddels is Binnenstadservice volop geaccepteerd en gedragen in tien steden in Nederland:

  •  ’s-Hertogenbosch
  • Arnhem
  • Dordrecht
  • Gouda
  • Maastricht
  • Nieuwegein
  • Nijmegen
  • Rotterdam
  • Tilburg
  • Utrecht

+