‘De basis? Je moet energiek zijn en out-of-the-box kunnen denken’
Dynamiek alom in de woningmarkt. Het aanbod is beperkt, huizenprijzen stijgen. Daarbij lijkt de klassieke rol van de makelaar als intermediair uitgespeeld. Nieuwe toetreders dienen zich aan, zoals House to sell. Een gesprek met deze soft-franchiseformule.
House to sell is ontstaan uit de gedachten dat de makelaar anno nu moderner moet werken en denken, en gebruik moet maken van nieuwe verkoopmiddelen en -technieken. “De huizenmarkt is een internetmarkt geworden”, zegt franchisenemer Ramon Gijsen van House to sell Tiel resoluut. “De verkoop van huizen vanuit de etalage van de makelaar in het dorp is niet meer van nu. Het moet anders en het kan anders.” Online marketing wordt belangrijker, weet hij. “Een passende prijs naast de juiste presentatie met goede fotografie en steekhoudende teksten zijn tegenwoordig bijvoorbeeld essentieel.”
House to sell werkt daarbij vanuit de doelgroep, vult oprichtster Carola van der Krabben aan. “Oneerbiedig gezegd, maar de klassieke makelaar maakt een tekst, plaatst er foto’s bij en zet dit op Funda. Wij denken echt vanuit de doelgroep; voor wie is dit huis geschikt? Welke interesses heeft deze doelgroep? En wat willen zij nu weten van dit huis? Daarop wordt de fotografie en de tekst aangepast.” Nou teksten, Van der Krabben spreekt over storytelling. “Wij vertellen waarom de verkopers ooit zijn gevallen voor het huis, we leggen uit waar de zon opkomt en hoe fijn het wel niet is dat je aan die ene betreffende tafel ‘s ochtends in de zon de krant kunt lezen. De potentiële kopers beleven op deze manier het huis.”
Aandacht voor de klant
De fotografie, de teksten; het zijn de zaken die de franchisegever voor zijn rekening neemt. “Wij vinden dat onze makelaars alle aandacht voor de klanten moeten hebben en vooral buiten moeten zijn. Zij moeten hun kostbare tijd niet kwijtraken aan het opstellen van moeilijke contracten of het aansturen van fotografen en tekstschrijvers. Dat doen wij wel.” Gijsen bevestigt dat hij veel onderweg is. “Mijn dag? Nou, die is heel divers. Ik bel potentiële leads na, tussendoor een bezichtiging en aan het einde van de dag moet er nog een bord in de tuin bij de klant worden geplaatst.” Op dat bord staat overigens de naam van House to sell én van Gijsen. “Lokaal ben ik bekend, dat is krachtig en geeft verkopers en kopers vertrouwen”, aldus de franchisenemer.
Hij is vooralsnog de enige franchisenemer en laat weten dat dankzij de ondersteuning de drempel om in te stappen laag is. “Ik heb een achtergrond in franchiseland, ik ben namelijk betrokken geweest bij de opstart van het ExperTeam-concept van KPN. Dat helpt, maar verder heb ik geen achtergrond in de makelaardij en dat blijkt ook helemaal niet nodig om succesvol te kunnen zijn. De basis? Je moet energiek zijn, out-of-the-box kunnen denken en commercieel goed zijn.” De lage instap en het onderscheidende model met de doelgroepbenadering, is de reden dat Van der Krabben langzaamaan denkt te kunnen uitbreiden. “Als een olievlek, vanuit Den Bosch en Tiel. Het is namelijk handig als de vestigingen in eerste instantie dicht bij elkaar zitten, zodat ze elkaars werk kunnen opvangen als er één ziek is of op vakantie gaat.”