Bakker Bart: "Iedereen heeft een roze hart"

Op 1 oktober vorig jaar werd Bert Bargboer benoemd tot algemeen directeur van Bart’s Retail, de moederorganisatie van Bakker Bart. Vrijwel meteen na zijn aantreden werd hij geconfronteerd met onrust onder sommige franchisenemers over de huurprijzen van panden.

Inmiddels werkt hij samen met de franchisenemers aan een oplossing. Franchise+ sprak uitgebreid met de nieuwe directeur over de wittebroodsweken in zijn nieuwe functie. 

Wat is het aantrekkelijke aan Bakker Bart?
“Bakker Bart is een merk. Ik vind het mooi om voor merken te werken. De populariteit van Bakker Bart is ongekend hoog. Iedere Nederlander kent Bakker Bart, terwijl we maar 191 vestigingspunten hebben. Bakker Bart is een begrip. Daarnaast vind ik het mooi om weer in de foodbranche te werken. Dat is toch mijn oude liefde. Oude liefde roest niet. Food to go is een extra dimensie. Ik vind het ook aantrekkelijk om met ondernemers te werken. Dat is toch een rode draad in mijn loopbaan.”

U begon op 1 oktober en zat er nauwelijks of er ontstond commotie bij franchisenemers over de huurprijzen van panden. “
Ik vind dat iedereen moet kunnen zeggen wat hij vindt. Je moet alleen uitkijken dat het niet het merk raakt. Ik vind het goed dat we met de franchiseraad afspraken hebben gemaakt hoe we met de communicatie omgaan. We hebben met elkaar afgesproken om niets naar buiten te brengen. De discussie loopt. Het proces loopt goed op het tijdspad wat we met elkaar hebben afgesproken. We hebben drie stappen afgesproken in het proces. De laatste stap is gepland voor 2018. Er is  nu niets te melden zonder dat ik er eigen kwalificaties aan hang. We hebben met de franchiseraad afgesproken dat we gezamenlijk optrekken en naar buiten treden. Daar houd ik mij aan.”

Was u verrast door de kritiek?
“Als je met ondernemers werkt heb je situaties waarin zaken meevallen of juist tegenvallen. Zeker als je dat persoonlijk in je portemonnee raakt. Wat ik in zo’n situatie belangrijk vind, is dat je met elkaar in dialoog gaat. Het is jammer dat het naar buiten komt. Ik heb daarom op hele korte termijn met de franchiseraad afspraken gemaakt over hoe we met de communicatie omgaan. We zijn op een constructieve manier met elkaar in gesprek.”

U bent nu in deze functie in uw wittebroodsweken. Wat valt u op?
“Al die ondernemers zijn doordrenkt van kwaliteit. Het gaat de hele dag door over kwaliteit. De kwaliteit van het brood, de kwaliteit van het bakken. Het zit in de genen van iedereen. Het tweede dat mij is opgevallen is dat iedereen een roze hart heeft. Iedereen is heel erg betrokken bij Bakker Bart. Ze lezen, drinken en eten Bakker Bart. Als je kijkt naar mogelijke verbeterpunten dan moeten we ervoor zorgen dat we de klant nog meer centraal stellen. We mogen ook iets meer lef en lol in ons werk hebben. Bakker Bart is groot geworden door dingen net even op een andere manier te doen. We tonen lef, steken onze nek uit. Soms lukken dingen, soms ook niet. Daarom houdt Nederland ook zo van Bakker Bart. Dat merk je aan de Twitter-berichten van klanten. ‘Ga met mijn vriendin effe lekker naar Bakker Bart’, ‘Samen met mijn moeder een bakje koffie gedronken bij Bakker Bart’. Dat zie je bij geen enkele andere keten. Prijs en kwaliteit zijn in deze economisch lastige tijd twee pijlers waarop we verder kunnen bouwen.”

Toch loopt de omzet terug.
“Dat geldt voor de branche maar daar hebben wij niet mee te maken. Natuurlijk zijn er vestigingen die minder draaien dan een jaar geleden omdat er bijvoorbeeld minder mensen naar de stad komen. Maar als je de verschillende vestigingen met elkaar vergelijkt, draaien we in de plus. Dat heeft alles te maken met investeren in kwaliteit. Natuurlijk ben ik niet heel erg optimistisch. Maar ik zie nog wel veel kansen in deze pessimistische tijd.”

Denkt u aan uitbreiding van het aantal vestigingen of juist aan stabilisering?
“Het belangrijkste is meer omzet realiseren bij de bestaande vestigingen. Meer klanten naar binnen halen. Vanzelfsprekend is het goed om te kijken waar nog kansen zijn. Maar dat is geen doel op zich. Ik verwacht dat het aantal winkels dit jaar misschien met vijf of zes zal groeien. Dat is mooi in deze tijd. Maar het allerbelangrijkste is de groei per vestiging.”

Wat kan de franchisenemer daaraan doen?
“Die vraag wordt veel gesteld door franchisenemers. Wij zijn begonnen met een programma ‘Beleef Bakker Bart’. Daarin trainen we onze franchisenemers op het gebied van een aantal basisvaardigheden. Dat gaat heel ver. Het programma duurt driekwart jaar en is erop gericht dat een klant zich in de winkel op zijn gemak voelt en uiteindelijk ook meer gaat besteden. Natuurlijk staan ook zaken in ons franchisehandboek. Maar dit gaat veel verder. Je moet iedere dag, ieder uur, iedere minuut doordrongen zijn van de klant. Dat kan soms betekenen dat je beter helemaal niks moet willen verkopen en in een andere situatie juist meer. Het is geen platte verkooptraining met als doel meer te verkopen. Het gaat om de beleving die je moet ondergaan. Je moet aanvoelen wat de klant wil. Als er een zakenman gehaast binnenkomt voor een broodje, moet je niet proberen ook nog koffie te verkopen. En het is ook niet handig om een broodje filet americain met uitjes te verkopen als die zakenman daarna nog een belangrijk gesprek heeft. Verder hebben we onze lunchservice uitgebreid. Je kunt nu broodjes online bestellen voor je collega’s en die afhalen zonder dat je moet wachten totdat ze gesmeerd zijn. Het blijkt dat 17 procent van potentiële klanten voorbij loopt omdat ze denken dat het te lang gaat duren. Bedrijven met minder dan honderd werknemers hebben vaak geen eigen catering. Die kunnen ook online bestellen. We zijn er nu twee weken mee aan de slag. We hebben er nog geen promotie voor gemaakt. Maar ik ben blij verrast met de resultaten die het nu al oplevert. Daarnaast hebben we voor dit jaar een aantal plannen op stapel staan die erop gericht zijn om de dag te verlengen in die zin dat je op ieder moment van de dag een reden hebt om naar Bakker Bart te gaan: voor je ontbijt, voor je vlaaipunt met een kopje koffie, voor je lunch of voor een snack.” 

Het profiel van een Bakker Bartvestiging is niet altijd helder.
“Je hebt de vestigingen op A1-locaties met veel publiek, met een hoge omzet met broodjes en panini’s en minder verkoop van grootbrood. Dan heb je de vestigingen in de overdekte winkelcentra. Daar heb je al meer verkoop van grootbrood. Maar het accent ligt nog altijd op de verkoop van broodjes, panini’s en verse sappen. Dan heb je vestigingen in onoverdekte buurtcentra. Daar is de omzet van het grootbrood het belangrijkste en tenslotte heb je de echte dorpswinkels waar met name de verkoop van grootbrood het belangrijkste is. Dat zijn vier segmenten met ieder hun eigen assortiment en ook hun eigen prijsbeleid. De onderlinge prijsverschillen zijn niet schrikbarend. Bovendien geldt bij acties dat de prijzen overal hetzelfde zijn.” 

Waar willen jullie je mee profileren?
“Met vers en kwaliteit. Er zijn verschillen tussen de stads- en dorpswinkels. Bovendien zijn er natuurlijk regionale verschillen. Een worstenbroodje verkoopt nu eenmaal beter in Noord-Brabant dan in Friesland. We willen ons onderscheiden met een niet te breed assortiment maar wel van een hoge kwaliteit. Als je kijkt naar onze concurrentiepositie dan zijn wij een soort spin in het web. We hebben te maken met supermarkten voor het food-gedeelte, met stationsrestauraties, op lokaal niveau soms met de Multi-Vlaai’s van deze wereld. Er is dus veel concurrentie. Dat is ook mooi want het houdt ons scherp. Als franchisenemer moet je niet alleen naar je eigen zaak kijken, maar ook naar die van je collega’s. Wij volgen natuurlijk ook nadrukkelijk de trends in de markt en spelen daarop in. We kiezen voor kwaliteit. Als we koffie serveren, is dat met de beste gemalen koffiebonen die er zijn. Als we chocomelk verkopen, is dat van de beste kwaliteit. De klant hoeft niet na te denken want die weet dat wij kwaliteit leveren.''

Er zijn mensen die denken dat franchising hét middel bij uitstek is om zonder al te veel inspanning rijk te worden.
“Franchisenemers bij Bakker Bart werken heel hard voor hun boterham (voor het beleg op hun zelf gebakken boterham). Ik heb enorm veel respect voor de bakkers die iedere dag in alle vroegte opstaan en ervoor zorgen dat hun winkel er tiptop uitziet. Het zijn echt vakmensen. Met franchising kun je een behoorlijke boterham verdienen. Maar je moet er eerst heel hard voor knokken. Wij hebben een lange aanloopperiode voordat je bij ons kunt starten met een lange stageperiode. We schetsen een realistisch beeld. Als je niet van hard werken houdt, heb je een probleem. Ambitie is iets dat niet elk jaar onder de Kerstboom ligt. Daar moet je heel veel voor doen. Ik ken geen franchisenemer bij Bakker Bart die niet hard werkt. Bovendien zijn we daar van begin af aan duidelijk in en dan vindt niemand dat ook erg. Je hoeft geen bakker te zijn om franchisenemer bij ons te worden. Je moet affiniteit met het product hebben. Maar het is nog belangrijker dat je affiniteit met de klant hebt. Je moet het leuk vinden om heel veel mensen in een korte tijd te bedienen op zo’n manier dat ze tevreden de winkel uit lopen. Dat zijn mensen die passen in het profiel van Bakker Bart. In een tijd van economische recessie is het moeilijk om geschikte kandidaten te vinden. Je ziet dat mensen steeds meer tijd voor zichzelf willen hebben. Dat staat haaks op heel hard werken. Ik zie ook dat franchisenemers van Bakker Bart elkaar opzoeken. Ze gaan samen barbecueën of op zaterdagavond samen een borrel drinken.”

In hoeverre kunnen franchisenemers hun resultaten onderling vergelijken?
“Wij hebben een benchmarksysteem. Je kunt niet zien wat je collega in Surhuisterveen aan omzet heeft gedraaid, maar wel wat de gemiddelde omzet was van jouw cluster met vergelijkbare vestigingen. Iedere maand kan een franchisenemer zijn resultaten vergelijken met het gemiddelde in zijn cluster en in vergelijking met de rest van het land. We hebben Nederland verdeeld in zes rayons. Ieder rayon heeft een eigen winkelbegeleider die de franchisenemer adviseert. Daarnaast heeft ieder rayon een technisch medewerker die franchisenemers ondersteunt bij het bakproces. Verder heeft ieder rayon ook nog een winkelcoach die de ondernemers begeleidt in het spel met de klant.   Ik ben er trots op dat we twee jaar op rij de ING Retailprijs hebben gekregen in de categorie food to go. Dat is een prijs die door klanten zelf wordt toegekend. Vóór de HEMA en McDonald’s. Dat geeft aan de we goed bezig zijn.”

Bedrijfsprofiel

Bakker Bart is gestart in 1997 en heeft inmiddels 191 franchisevestigingen. De ambachtelijke bakkerij heeft haar concept in de loop der jaren uitgebreid met een lunchroomformule en food and coffee to go. De formule was oorspronkelijk eigendom van het Duitse bakkerijconcern Kamps maar werd in 2005 overgenomen door de investeringsmaatschappij Gilde. Het hoofdkantoor is gevestigd in Beuningen (bij Nijmegen). Daar werken zo’n vijftig medewerkers. De vestigingen hebben een omvang van 80 tot 100 en 140 tot 160 vierkante meter en zijn gevestigd op A1-locaties. De investering in een nieuwe vestiging is circa 275.000 euro waarbij een eigen vermogen van 15.000 euro vereist is. De entreefee is 11.500 euro De franchisefee bedraagt acht procent van de omzet.

Biografie

Bert Bargboer (Zuna, 25 augustus 1964) komt uit een ondernemend gezin. Zijn ouders werkten in een supermarkt en begonnen daarna een eigen supermarkt in Markelo.  Na de MAVO ging hij naar de MDS (Middelbare Detailhandelsschool) Hij begon op zijn 21ste achter de kassa bij Albert Heijn. Daar klom hij op tot manager en werkte bij diverse AH-vestigingen tot 1996. Daarna werd hij franchisemanager noordoost Nederland bij Etos, ging vervolgens bij het hoofdkantoor werken als categoriemanager gezondheidszorg en werd uiteindelijk operationeel directeur. In 2006 vertrok hij naar Lloyds Apotheken waar hij algemeen directeur werd. Een jaar later begon hij als algemeen directeur bij DA. Daar vormde hij de coöperatieve inkooporganisatie om tot een franchiseorganisatie. Sinds 1 oktober 2011 is hij algemeen directeur van Bart’s Retail, de moederorganisatie van Bakker Bart.