De andere wereld van Javaanse Jongens Eetcafé

“Een restaurantformule voor non-conformisten”, omschrijft directeur Erik Manders in één zin de formule van Javaanse Jongens eetcafé. En daarmee doelt hij op hoger opgeleiden, men-sen met een creatief beroep die eerder met de rugzak door Vietnam trekken dan de touring-car nemen naar Lloret de Mar. Op dit moment heeft Javaanse Jongens eetcafé zeven vesti-gingen. De komende jaren zou dat kunnen groeien naar 20 tot 25 zaken in grote en middel-grote steden.

"Om gelijk een misverstand uit de wereld te helpen: Javaanse Jongens eetcafé is een zelf-standige franchiseformule. De naam is door Koninklijke Theodorus Niemeyer in licentie ge-geven. 'Javaanse Jongens' was begin jaren negentig de naam van een eetcafé in Tilburg dat door twee vrienden werd opgezet. Die jongens waren enthousiast, maar hadden geen horeca ervaring. Mijn toenmalige baas Hans Bosmans had dat wel. Hij heeft geholpen bij de verdere uitwerking en huurde in 1996 een pand in Den Bosch, waar de tweede Javaanse Jongens eetcafé werd opgezet. Toen dat goed liep, zijn we na gaan denken over mogelijke uitbreiding in de vorm van franchising", aldus Erik Manders. 

Recessie

De teruggang in de horecabranche is niet onopgemerkt aan Javaanse Jongens eetcafé voorbij gegaan, maar eigenlijk ook weer wel. Erik Manders legt het uit: “Wij zijn teruggegaan van negen naar zeven franchisevestigingen. De zaken in Amsterdam en Haarlem hebben het helaas niet gered. Daar zijn veel redenen voor aan te geven. In Haarlem gingen binnen een jaar in dezelfde straat vier horecazaken failliet. Daardoor verliest zo’n straat aan uitstraling. Het Javaanse Jongens eetcafé heeft na de zomer de deuren gesloten. Dus de recessie gaat ook niet aan ons voorbij. De andere kant van het verhaal is dat de overige vestigingen vrijwel niets gemerkt hebben van de malaise in de horeca, integendeel. Je hoort omzetverliezen van tegen de twintig procent. Bij sommige van onze vestigingen was er zelfs sprake van een lichte omzetstijging.” 
De directeur heeft er ook wel een verklaring voor: “De formule is ongecompliceerd. Bij ons geen met linnen gedekte tafels, maar bestek gedraaid in een handdoekje. We hebben wel een kapstok, maar er staat niemand klaar om je jas aan te nemen. Dat doen onze gasten zelf. Daardoor kun je met minder bediening de zaak draaien, zijn de kosten lager en dat komt in de prijs tot uiting. Gasten besteden gemiddeld 21,05 euro per bezoek, inclusief consumpties. Dat is een zeer betaalbare prijs voor een goed product. Ik kan me zelfs voorstellen dat wij profiteren van de recessie: mensen willen wel buiten de deur eten, maar kiezen daarbij niet voor een duurder restaurant, maar voor een voordeliger alternatief. Daar past onze formule perfect in. Bij ons hoeft de wijn niet vijf keer over de kop. Dure wijnen hebben ook weinig zin in combinatie met een pittig gerecht. Een eerlijke wijn voor een betaalbare prijs volstaat.” 

Indonesisch

Javaanse Jongens Eetcafé is gespecialiseerd in Indonesisch eten. “En dat is niet te vergelij-ken met het Chinees-Indisch eten van een Chinees restaurant”, licht Erik Manders toe. Po-tentiële franchisenemers hoeven zelf niet Indonesisch te zijn of ervaring te hebben als kok.
Erik Manders: “Het belangrijkste is dat mensen beschikken over horeca ervaring. Het runnen van de keuken leren ze bij ons. Ervaring als kok kan een voordeel, maar ook een nadeel zijn. Er zijn koks die graag de overstap willen maken naar het ondernemerschap, prima. Maar er zijn koks die het liefst willen blijven kokkerellen in de keuken, hun eigen ambacht willen uit-oefenen. Ik vrees dat die na een paar maanden hun ei niet kwijt kunnen, want de menu’s worden door ons samengesteld en voorbereid.” De menu’s van de Javaanse Jongens eetca-fés worden in een centrale keuken op authentieke wijze bereid en door horecagroothandel Sligro gedistribueerd aan de franchisenemers.

Locatie

Javaanse Jongens eetcafés zijn doorgaans gevestigd op A2 of B-locaties. Wij steunen fran-chisenemers bij het vinden van een geschikte locatie. Daarbij maken we onder andere ge-bruik van onze relatie met de bierbrouwer en de bank. Die weten vaak wat er beschikbaar komt nog voordat een pand te huur wordt aangeboden. Wij helpen franchisenemers bij het opstellen van een ondernemersplan en de inrichting. Om een Javaanse Jongens eetcafé te openen, moet je rekenen op een eigen vermogen van 35 procent van de gevraagde investe-ring. 

Marketing

Franchisenemers dragen drie procent van hun omzet af voor marketing. Van dit geld worden lokale marketing-activiteiten geïnitieerd. Met zeven vestigingen hebben we geen franchise-raad. De lijnen zijn heel direct. Het hoofdkantoor bestaat uit drie mensen. Naast mij zijn dat Marc de Groot en Marleen Stolzenbach. Twee keer per jaar komen we met alle franchise-nemers bij elkaar om zaken te bespreken. Het is een leuke club, franchisenemers leren van elkaar en hebben ook onderling directe contacten. Dat vind ik prima.

Groei

Javaanse Jongens Eetcafé verwacht de komende jaren te groeien. “De formule heeft zich bewezen, ook nu het economisch wat minder gaat. Het bijkomende voordeel van de huidige recessie is dat de overname- of huurprijzen beduidend lager zijn dan een paar jaar geleden. Voor de startende ondernemer betekent dat minder investeren. Als de economie weer aan-trekt, kan het alleen maar beter gaan. Bovendien blijkt dat onze naamsbekendheid nog be-perkt is. Veel gasten geven bij hun eerste bezoek aan dat ze nog niet van ons gehoord had-den. Verder hebben we veel vaste bezoekers. Dan moet je niet denken aan mensen die we-kelijks terugkomen, maar eens per maand. Ik verwacht dat we voor het einde van dit jaar de plannen rond hebben voor een achtste vestiging. Voor volgend jaar zijn we momenteel bezig met Rotterdam en Den Haag. Groei is belangrijk, maar het moet wel klikken met de nieuwe franchisenemers. Kwaliteit blijft voorop staan.”