De Accountant doet het anders
AA-accountant Bart Sniekers is 5 jaar geleden zijn eigen accountantskantoor begonnen, met de enigszins provocerende naam De Accountant. Samen met Business Developer Jo Warnier wil hij met De Account de behoudende, reactieve sector opschudden. Daarvoor zoeken ze accountants die willen losbreken uit hun sleur in loondienst.
Met de campagne ‘Klaar met je bullshit baan?’ speelt De Accountant in op het verlangen onder de jonge generatie accountants naar een betekenisvolle en vervullende werkplek. “Wij bieden ze de kans om uit de ketens van een groot en traditioneel kantoor te breken.”
Rebels imago
De toekomst vraagt om accountants die naast de ondernemer staan. Die breken met de traditionele, terughoudende houding die gebruikelijk is in de branche. “Noem het rebels. We zijn niet bang om te provoceren,” geven Sniekers en Warnier hun visie op het vak.
“We helpen ondernemers te ondernemen. Daar gaat het om. Dat je de ondernemer bij de hand pakt om samen te zorgen dat hij zijn doelen haalt. Door met de ondernemer te kijken naar: Waar wil je naar toe in de toekomst? En hoe ga je die doelen realiseren? Dat is het mooiste van ons vak,” vat Sniekers zijn visie op de rol van De Account samen.
“Bij De Accountant begrijpen we dat MKB-ondernemers hun ambities willen realiseren en streven naar financiële zekerheid. Als financieel adviseur en accountant staan we klaar om de bedrijfsknelpunten te identificeren en aan te pakken.”
“Net als iedere andere accountant stellen we de jaarcijfers van mkb-ondernemers op, inclusief de aanverwante zaken zoals belastingaangiften. Daarnaast verrichten we aan assurance verwante opdrachten, zoals het afleggen van verantwoording bij subsidies. Dit doen alle accountants en is belangrijk, maar daar zit niet de échte meerwaarde. Om te begrijpen waarmee de ondernemer bezig is, dan moet je persoonlijke gesprekken voeren.”
“We gebruiken de cijfers voor inzicht. Inzicht om potentiële kostenbesparingen te ontdekken en verbeteringen voor te stellen. Met onze expertise en transparante benadering helpen we ondernemers om de juiste beslissingen te nemen en de financiën effectief te beheren.”
Krachtenbundeling
De Accountant is in vijf jaar tot een volwaardige organisatie gegroeid. De meest voor de hand liggende keuze zou zijn om meer accountants in dienst te nemen om de verdere groei te managen. Sniekers en Warnier zien het franchisemodel echter als het meest geschikte model om die groei vorm te geven: “We hebben zoveel werk dat we onvoldoende aan de leuke dingen toekomen, het gesprek met onze ondernemers. In plaats van groei qua medewerkers hebben we gezegd, we kunnen de krachten ook bundelen door een vorm van een samenwerking met collega’s die als zelfstandig accountant willen gaan ondernemen. Het is een samenwerkingsplatform waarbij we elkaar helpen om onze klanten, de ondernemers van Nederland, beter te laten ondernemen.”
“We zoeken ondernemende accountants die ondernemers helpen ondernemen.”
De ambitie is om uit te groeien naar maximaal 30 franchisenemers. Voorwaarde is dat iemand een AA- of RA-accountant is. Daarbij richten ze hun pijlen vooral op accountants die hun rol bij een van de grotere kantoren willen verruilen voor een eigen accountantspraktijk. “Wil je doen wat je baas van je verwacht? Of maak je liever echt impact en pak je zelf de regie? Dat is het grootste verschil.” Sniekers maakt een vergelijking met zijn eigen sprong in het diepe met De Accountant. “Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je niet meer achter bepaalde veranderingen staat en onvoldoende overtuigd bent van de keuzes die de directie of het management op dat moment maakt. Eigen baas zijn is niet te vergelijken met je rol als accountant in loondienst. Ik kan nu veel meer toegevoegde waarde leveren. Dat is voor mij de grootste verademing. Ik ben accountant geworden om ondernemers te helpen” Hij omschrijft zichzelf als financieel regisseur. “Als ik met ondernemers om tafel zit, raakt dat mijn eigen vakgebied, maar ook de vakgebieden van anderen. We hebben een aantal ‘keypartners’ om ons heen – fiscalisten, financieel planners, btw-specialisten, subsidiespecialisten. Van dat netwerk kunnen franchisenemers straks ook gebruikmaken. Zodat deze zijn klanten zo breed mogelijk kan bedienen.”
Bij de club passen
Sniekers: “Uiteindelijk willen we “trusted advisor” zijn. Dat bereik je alleen maar door aandacht, aandacht en aandacht voor de klant. En bereid zijn om daarin te investeren. Met die typering heb je ook de kern te pakken van het soort franchisenemer dat we zoeken. Het moet iemand zijn die begrijpt of wil leren hoe je een ondernemer en zijn bedrijf naar een hoger doel kan brengen.” Naast de juiste vaktechnische bekwaamheden wordt ook gekeken of iemand goed bij ‘de club’ past, vertelt Warnier. “Je moet het concept omarmen en de sprong durven wagen. We gaan samen kijken hoe we het kantoor van de franchisenemer samen verder kunnen uitbouwen. Want diens groei is ook onze groei. We helpen nieuwe franchisenemers met het opbouwen van de praktijk én het klantenbestand, zodat ze kunnen focussen op de samenstelpraktijk en advies. Daarnaast regelen we de automatisering en zorgen we voor ondersteuning zodat franchisenemers ook rustig op vakantie kunnen. Zo doen we het samen. Samen met de franchisenemer gaan we doelen stellen en bespreken hoe we dat kunnen realiseren.”