“Telefonische onbereikbaarheid dreigt voor groot deel MKB”

“Als ze nu geen actie ondernemen, is een kwart van het MKB in Nederland vanaf 1 september 2019 telefonisch niet bereikbaar. En daar blijft het niet bij; veel bedrijven kunnen op 1 september 2019 waarschijnlijk niet eens hun slagboom of toegangspoort bedienen”, vertelt een woordvoerder van Belcentrale. Wat is er aan de hand? “Over exact een jaar, vanaf 1 september 2019 beëindigt KPN, de beheerder van de betreffende netwerken, alle dienstverlening rondom ISDN1-ISDN2- en PSTN-meervoudige aansluitingen. Dit houdt in dat vanaf dat moment niet alleen de ISDN-telefoon en telefooncentrales ermee ophouden, ook veel alarminstallaties, faxmachines, liften, intercoms en deur- en toegangsbediening zullen niet meer werken”, reageert de woordvoerder.

Parallel met AVG

“Vanaf 25 mei was de AVG van toepassing. Ongeveer een week daarvoor ontstond er een enorme stroom aan e-mails en leken de meeste bedrijven pas in actie te schieten, terwijl deze wet al in 2016 werd aangekondigd. We vrezen dat er met de uitfasering van ISDN hetzelfde gebeurt; uitstellen tot het laatste moment.” Aan het woord is Kevin van der Lindt, sales manager bij Belcentrale, ICT en telecomleverancier voor het MKB. “We zijn al meer dan een jaar bezig om onze klanten die nog gebruik maken van ISDN over te zetten op VoIP-telefonie, het meest voor de hand liggende alternatief. Omdat we daadwerkelijk bij elke klant langs moeten, is dit nou eenmaal een enorme klus waar logischerwijs heel veel tijd in gaat zitten. We merken dat heel veel ondernemers totaal geen idee hebben van hoe afhankelijk ze zijn van de oude infrastructuur.”

VoIP

De meeste MKB-ers gaan over op VoIP, bellen via internet. “Met een telefooncentrale in de cloud biedt dat net zo veel en zelfs meer mogelijkheden en gemakken dan een traditionele ISDN-centrale. In veel gevallen besluiten bedrijven dan ook meteen alarm en andere noodzakelijke toestellen te digitaliseren”, vertelt Kevin.

Adapter als alternatief

“Toch zijn er ook nog veel zakelijke gebruikers die echt nog niet over willen of kunnen op VoIP. Neem bijvoorbeeld een groot, oud hotel met een goed werkende telefooncentrale, deurintercom, alarminstallatie, slagbomen et cetera. In plaats van alles te digitaliseren, kunnen we ook een handige tussenoplossing plaatsen. Een adapter die ervoor zorgt dat alle oude techniek blijft werken met het nieuwe digitale signaal. Deze oplossing, de ATA, is ook nog eens heel betaalbaar, bovendien garanderen we 10 jaar ondersteuning”, aldus Kevin.