Soep
Soep wordt hoofdgerecht Soep is in hoog tempo bezig een hoofdgerecht te worden. In navolging van de trendy soepshops New York en Londen worden ook in Nederland soepwinkels geopend. "Nederland is nu meer klaar voor wat wij al tien jaar doen," zegt Martin Vermeulen, directeur van De Soepterrine in de Utrechtse Zakkendragerssteeg. Bang voor concurrentie is hij niet. "De Soepterrine heeft al jaren een bekende klank. Wij hebben een eigen publiek, dat onze kwaliteit waardeert: we werken met huisrecepten en echte bouillon. Bovendien hebben we een goed logistiek systeem ontwikkeld."De grote belangstelling voor soep heeft zijn plannen om op franchisebasis vestigingen te openen wel versneld. Op korte termijn zullen er Soepterrines verschijnen in vier grote steden. "Met de kandidaat-franchisenemers ben ik rond, maar het wachten is op de horecavergunningen," aldus Vermeulen, die de plaatsnamen nog niet wil noemen, maar wel verklapt, dat het steden zijn met veel studenten. Die vormen ook de helft van het publiek. Evenals het winkelende publiek en theater- of concertbezoekers, die even in De Soepterrine neerstrijken voor een snelle hap. Zij vinden niet alleen dagelijks vijf speciale soepen en vijf standaard soepen op het menu, maar ook quiches, kaasfondue en andere gerechten. Ook koffie, thee, limonades en bier zijn verkrijgbaar. "Alleen maar soep op het menu werkt niet," weet Vermeulen uit ervaring. Verder bestaat de mogelijkheid om af te halen. Vooral winkeliers en politiemensen maken daar gebruik van, maar ook mensen voor een feestje thuis. Vanuit de "keuken" even buiten Utrecht wordt het restaurant bevoorraad, maar Vermeulen levert ook aan restaurants en traiteurs. Dat zal ook gebeuren wanneer de franchisezaken worden geopend. Zij gaan volgens de formule van De Soepterrine werken, al wil Vermeulen de franchisenemers niet volledig vastpinnen. Al naar gelang de streekgebonden wensen kunnen de menu's vari?ren. "Momenteel leveren we 250 soorten soep. 'Het leuke is dat klanten ook met recepten komen die ze in het buitenland hebben opgedaan. Op de dagmenu's staan soepen, afhankelijk van de inkoopprijzen van de ingredi?nten.' Korea Martin Vermeulen heeft onlangs zijn formule onder licentie verkocht aan een Koreaanse ondernemer. Binnenkort gaan in Seoel en Pusan soepwinkels open onder de naam Soepterrine. Dat de Koreanen iets in de soepzaken zien is niets bijzonders. "Soep is al eeuwenlang heel gewoon in Azi?. Ze vinden het echter heel bijzonder om westerse formules te hebben. Vandaar ook dat onze interieurbouwer naar Korea gaat om de zaken in onze huiskamerstijl in te richten: donker hout, glas-in-lood en onze kleuren. Personeel krijgt hier een opleiding en een van onze koks gaat de start in Korea begeleiden." Suppa "Soep sluit aan bij het hedendaagse consumentenpatroon," zegt projectleider Henny van de Wetering van Suppa, de soepwinkel, die Honig drie maanden geleden opende aan het Vredenburg in Utrecht. "De formule is internationaal gezien succesvol en Honig ziet er een nieuwe manier in om consumenten te bereiken. Honig is vooral een merk voor traditionele gezinnen, maar met de formule Suppa richten we ons in het bijzonder op jongeren."Als Suppa moet de formule een eigen leven gaan leiden, hoewel de naam Honig wel in kleine letters voorkomt op de menukaart en op de receptenkaartjes, die in de soepshops liggen. "Een subtiele doorverwijzing naar Honig, en dat gebruiken we uiteraard als marketinginstrument om de aandacht voor de Honig-soepen te verstevigen." Van de Wetering benadrukt, dat de soepen bij Suppa van een andere samenstelling zijn dan de gebruikelijke Honigsoepen in de supermarkten. Er wordt gebruik gemaakt van bijzondere recepten, afhankelijk van het seizoen, maar met dagelijks zeven soepen op het menu. Bijzonder is ook, dat de soepen in de zaak zelf vers worden bereid. Suppa is ingericht als een overzichtelijke, niet al te grote fastfood winkel, waar soepen zowel ter plekke kunnen worden gegeten als worden meegenomen. "We richte