'Maak uw franchiseformule futureproof'

De veranderkracht van franchiseformules wordt sterk op de proef gesteld door technologische ontwikkelingen. Hierdoor verkorten productlevenscycli en ontstaan grote kansen voor nieuwe toetreders. Het antwoord van franchisegevers ligt in investeren in het aanpassingsvermogen van de formule. Transparantie voor franchisenemers, het op ??n lijn brengen van belangen, het toedelen van een duidelijke rol aan franchisenemers bij de verandering en het benoemen van de dynamiek in contracten zijn onderdelen daarvan. Dit stelt het ING Economisch Bureau in de publicatie 'Maak uw franchiseformule futureproof'. Actiepunten voor franchisegevers die aansturen op verandering "Verandering realiseren is een kerntaak van franchisegevers", stelt Esthrella Khouw, ING manager Zakelijke Arrangementen. "Het doorontwikkelen van de formule betekent werk aan de winkel, want het gaat niet alleen om het verdienmodel van de franchisegever maar ook om dat van de ondernemers", aldus Khouw. Voor franchisegevers die hun businessmodel tegen het licht houden verdienen 4 actiepunten aandacht: Wees helder en transparant richting franchisenemers over de noodzaak, en de effecten, van doorontwikkeling van de formule. Zorg dat de belangen van franchisegever en -nemers zoveel mogelijk op een lijn zitten. Investeer in de onderlinge relatie wanneer veranderingen aanstaande zijn. Geef franchisenemers een duidelijke rol bij de verandering. Die rol kan bijvoorbeeld idee?n-aandrager, medefinancier en/of uitvoerder zijn. Bespreek met juristen waar flexibiliteit in de franchiseovereenkomst kan worden ingebouwd.