Winkeltrends van 2019 en voorspelling voor 2020
Hoe druk was het in de Nederlandse winkelstraten in 2019, op welke dagen shoppen consumenten het liefst en wat was het populairste winkelmoment? Bureau RMC brengt een overzicht met de belangrijkste winkeltrends van 2019 in kaart en doet een voorspelling voor 2020.
Winkelstraten ook in 2019 minder druk
Met de CityTraffic-sensoren ziet Bureau RMC dat de drukte in de winkelstraten in 2019 voor het tweede jaar op rij, na een korte opleving in 2016 en 2017, verder is afgenomen. Afgelopen jaar liepen er 1,7% minder mensen door de winkelstraten dan het jaar ervoor.
Opvallend is dat de A1-winkelstraten, de drukste winkelstraten in een stad, het minder goed (-2,6%) deden dan vorig jaar en ook onder het landelijk gemiddelde scoorden. Boodschappenwinkelgebieden lieten daarentegen een groei in het aantal passanten zien van 0,8%.
Webrooming
Het zogeheten webrooming zorgt voor een beter voorbereide fysieke shopper die sneller zijn product kan vinden. Sinds 2013 zijn er minder mensen in de winkelstraten te vinden.
Desondanks zien de meeste retailers de conversies en bonbedragen in de winkel stijgen door de beter voorbereide shopper. Dat compenseert het omzetverlies. Maar niet alle retailers zijn even goed voorbereid op de veranderende en steeds beter voorbereide shopper.
Faillissementen
Zo zijn er ook in 2019 veel bekende landelijke ketens uit het straatbeeld verdwenen.
Zoals Sissy-Boy (ongeveer 45 winkels), Op=Op Voordeelshop (ongeveer 130 winkels), Intertoys (ongeveer 286 winkels), Hudson’s Bay (15 vestigingen) en CoolCat (ongeveer 80 vestigingen).
Deze faillissementen, maar ook die in 2017 en 2018, hebben grote invloed gehad op de Nederlandse binnensteden en winkelcentra.
Bezorgen
Ondanks dat verwacht wordt dat de groei van webshops nog wel zal aanhouden, horen we ook steeds meer tegengeluiden.
Pakketjes bezorgen zal waarschijnlijk steviger worden belast om milieuschade te beperken, voor retourzendingen moet steeds vaker worden betaald en Black Friday werd voor het eerst bekritiseerd: het zou exorbitant consumentisme aanwakkeren.
En hoe interessant blijft online kopen als het bezorgen een stuk duurder wordt dan parkeren?
Top 5 van drukste dagen
Hieronder ziet u de top 5 van drukste dagen.
1. 29 november: Black Friday
2. 27 april: Koningsdag
3. 21 december: Zaterdag voor kerst
4. 30 november: Zaterdag na Black Friday
5. 5 oktober: Zaterdag
Zaterdag wordt weer drukker
De daling van de drukte op zaterdag lijkt voorbij. Waar de zaterdag in begin van vorig decennium flink in aandeel verloor, blijft de zaterdag nu stabiel en stijgt zelfs weer zeer licht.
Drukste maand
De drukste maanden in de binnensteden waren november en december. Met 5 zaterdagen in 1 maand profiteert november iets meer van de populaire winkelmomenten.
Ook het feit dat Black Friday erg gunstig viel voor Sinterklaas en dat veel retailers de lengte van Black Friday hebben doorgetrokken naar een hele week heeft dit jaar ongetwijfeld ook bijgedragen aan de topdrukte in november.
Drukste winkeltijdstip
Het drukste winkeltijdstip is net als vorig jaar 15.00 uur. Dit is een gemiddelde van alle dagen in het jaar. Per dag en binnenstad zien we echter wel verschillen.
Zo worden in Amsterdam de meeste passanten geteld om 16.30 uur, in Rotterdam en Utrecht om 15.00 uur en in Den Haag om 14.30 uur.
Vooruitblik jaren ‘20
Winkelen staat bij veel Nederlanders op nummer 1 als meest favoriete bezigheid voor hun vrije tijd; dat was zo en dat is nog steeds zo.
We winkelen fysiek omdat we er plezier van krijgen, producten kunnen uitproberen en als ze bevallen meteen mee kunnen nemen. Allemaal kenmerken die webshops steeds beter zijn gaan uitvoeren, maar die fysiek gewoonweg makkelijker gaan.
De rijkheid aan verkoopkanalen heeft gezorgd voor een bewuste shopper die weet wanneer hij dingen online (bijvoorbeeld in de avond) of wanneer hij dingen fysiek gaat kopen.
Beleving in de winkel moet betekenis voor de klant krijgen en retailers moeten een winkelbezoek gaan beschouwen als een websitebezoek.
Laat geen bezoeker meer de winkel uitlopen zonder dat je weet wat hij niet gevonden heeft, zodat je het later via een kanaal toch kan leveren.
Maak het de consument makkelijk om te kopen! Een digitale koopknop in een fysieke winkel zullen we steeds meer zien. Investeer dus in goede en laagdrempelige winkels met slimme communicatietechnieken die winkelbezoekers op maat bedienen en kunnen verleiden om te kopen.