“Het valt me mee hoe eng het is om een stap als deze te zetten”
De 42-jarige Bram van der Heide is op 1 augustus gestart als franchisenemer bij ABACUS Bijlesinstituut voor de regio Groningen/Assen. Franchise+ blikt samen met de ondernemer terug op zijn start als franchisenemer.
Wat voor werk heb je hiervoor gedaan?
“Ik was verkoopadviseur op de computerafdeling van de Mediamarkt, tevens verantwoordelijk voor opleiden en begeleiding nieuw personeel. Vooral de collega’s en de interactie met klanten maakten dat ik daar een flink aantal jaren met veel plezier gewerkt heb. Daarvoor was ik beheerder bij diverse asielzoekerscentra waar ik avonden en regelmatig een heel weekend lang verantwoordelijk was voor soms wel 180 bewoners. Ik was niet enkel het enige aanspreekpunt, maar hield me ook bezig met het organiseren van activiteiten. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het toezien op schoonmaak, orde in het algemeen en diende ik te handelen bij calamiteiten.”
Hoe ben je met deze formule in contact gekomen?
“Ik ben benaderd door oude bekende Henk van Dam (HVD) die werving en selectie doet voor diverse franchiseformules waaronder die van ABACUS. Op een door hem en zijn zoon georganiseerde informatieavond over franchising wist ik het meteen.”
Waarom heb je voor deze formule gekozen?
“Mijn franchisegever werd tijdens een interview de volgende vraag gesteld: Wat zijn de mooiste momenten die je meemaakt in jouw vak? Zijn antwoord: ‘Als een moeder me belt en zegt: de bijlessen zijn niet meer nodig. Ik had het nooit gedacht, maar mijn zoon kan het nu zelf. Dat zijn de mooiste momenten.’ Ik heb inmiddels net mijn eigen eerste klant ingeschreven en kijk uit naar het moment waarop ik van de ouders een soortgelijke reactie krijg.”
Heb jij ook overwogen om je bij andere franchiseformules aan te sluiten?
“Eigenlijk niet. Dit was een schot in de roos. Uit alles dat volgde blijkt voor mij ook telkens weer dat dit een goede beslissing is geweest. Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is het feit dat de formule zo simpel en puur is. Naast waar ik in essentie mee bezig ben, is het voor mij ook belangrijk hoe goed de zaken intern geregeld zijn. De franchisefee bijvoorbeeld, betaal ik bij ABACUS over de geïnde omzet. Ik ben daarom nooit geld verschuldigd wat ik niet heb.”
Wat zijn jouw ervaringen als franchisenemer tot nu toe?
“Ik heb in korte tijd ontzettend veel geleerd, vooral ook omdat de ondersteuning van de franchisegever erg goed is. Daarnaast heb ik in de aanloop ook veel gehad aan tips en trucs van HVD. Ik geniet van de vrijheid die vanuit huis werken me biedt, waar ik o.a. sollicitatiegesprekken met docenten voer, mijn eigen reclame maak en zelfstandig mijn eigen beslissingen neem.”
Wat is jou meegevallen?
“Het valt me reuze mee hoe eng en spannend het in de realiteit is om een stap als deze te zetten. Angst voor het onbekende en vasthouden aan de (illusie van) veiligheid van de vaste baan houden mij niet langer tegen. Als eenmaal de eerste stap maar gezet is, komt de rest vanzelf, merk ik. Daarnaast blijkt vaak uit gesprekken met andere ondernemers dat ik heel veel dingen al op de rit heb, waar over het algemeen startende ondernemers meestal niet eens van gehoord hebben. Dit dank ik zonder enige twijfel aan de ondersteuning die ik heb genoten.”
Wat blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht?
“Klanten bereiken, zorgen dat de telefoon overgaat en ze vervolgens binnenhalen.”
Welke ondersteuning heb jij van de franchiseformule ontvangen tijdens de voorbereiding en start?
“Ik heb ondersteuning ontvangen bij het schrijven van mijn bedrijfsplan en feedback gekregen op de haalbaarheid van de verwachte cijfers. Ik heb hulp gehad bij boekhouden en optimaliseren van de telefonische bereikbaarheid. Ik heb zelfs 1-op-1 gespreks- en verkooptraining gehad, waarover ik echt enthousiast ben. Wat het ook is, ik kan altijd een beroep doen op mijn franchisegever. Het is natuurlijk wel zaak om zo snel mogelijk geheel zelfstandig mijn eigen boontjes te kunnen doppen. Maar ja, je kunt nu eenmaal niet alles weten en als er al zoveel ervaring bestaat ben ik bescheiden genoeg om advies aan te nemen en op te volgen. Ik vind dat je je als franchisenemer wel moet realiseren dat je nog wel enigszins kneedbaar dient te zijn. Als je een bestaande formule opnieuw wilt gaan uitvinden, kun je beter je eigen formule verzinnen.”
Wat zijn jouw toekomstplannen voor de korte & lange termijn?
“Ik wil binnen een jaar mijn break-even point bereiken en in de top 5 zichtbaar worden bij Google zoekopdrachten naar bijles. Ik wil in januari 2020 een klanttevredenheid van 90% hebben. Mijn klanten wil ik voor minstens 50% binnenhalen door mond-tot-mond reclame.”
Heb je andere anekdotes/verhalen die je graag zou willen delen?
“Het klinkt misschien simpel, maar dat wat de klant nodig heeft en dat wat de klant wil, zijn vaak twee heel verschillende zaken. Als je de klant kunt overtuigen dat jij weet wat hij nodig heeft en dat dat beter is dan wat hij wil, laat je niet alleen je competentie zien, maar heb je naar alle waarschijnlijkheid daarmee zijn vertrouwen gewonnen. Het is voor mij een waardevol inzicht de klant dus niet klakkeloos te geven wat hij wil.”
Heb jij tips voor startende franchisenemers?
“Als je al gestart bent, zoek samen met je franchisegever een balans die voor beide partijen prettig is. Overvraag niet, maar wees ook niet eigenwijs. Neem zelfstandig je beslissingen, maar houd wel rekening met de naam van de franchise. Je bent niet alleen, maak er gebruik van.”