Spare Rib Express zegt etiquette vaarwel in nieuwe campagne

Met de nieuwe merkcampagne ‘Let It Rib’ zet Spare Rib Express in op de bewezen succesfactoren van effectieve reclame; verleiding, herkenbaarheid en een flinke dosis humor.

De campagne is bedoeld om de merkbekendheid verder te vergroten en positioneert Spare Rib Express als hét bezorgrestaurant voor premium gerechten, met spareribs in het bijzonder. Het laat met een knipoog zien dat iedereen van spareribs houdt, ook "nette" mensen. Veel mensen vinden spareribs heerlijk, maar ze netjes eten voelt soms best ongemakkelijk. Let It Rib moedigt iedereen aan om die gêne los te laten.

“We hebben vorig jaar onze merkidentiteit aangescherpt, en nu is het moment om door te pakken met een campagne die laat zien waar we voor staan: géén fastfood, maar premium bezorgmaaltijden, zonder de verplichting om ze ook "premium" te consumeren,” zegt Ralf Wijnveldt, Head of Marketing bij Spare Rib Express. “Ik geloof sterk in de principes van Byron Sharp: wees zichtbaar, herkenbaar en consequent. Maar hoe je dat doet, maakt het verschil. Er wordt tegenwoordig zóveel content gemaakt, dat je écht moet opvallen.

We hebben geen reclamebureau of pitch uitgezet, maar direct geschakeld met creative director Niels Megens, met wie ik vaker succesvol heb samengewerkt op verschillende merken. Dat maakte het proces snel, overzichtelijk én kostenefficiënt. Uiteindelijk zijn we een kleine organisatie zonder miljoenenbudget. En dan is het extra mooi dat we ook Bram Koopman konden strikken voor de regie. Het was een topteam met allemaal freelancers.”

Schandalig toeslaan, eindelijk toegestaan

De campagne viert het moment waarop je alles loslaat en spareribs eet zoals je ze gewoon móét eten; vol overgave. Niels Megens: "Zo'n klein, grappig verhaaltje werkt online gewoon goed. De campagne is voor iedereen herkenbaar en werkt bevrijdend. En die ribs? Die zijn écht schandalig lekker. Vraag het maar aan de crew, die zaten na de opnames nog lang na te kluiven.”

Een pleidooi voor vermakelijke reclame

In een tijd waarin campagnes steeds vaker bestaan uit voice-overmonologen en opsommingen van USP’s, kiest het bezorgrestaurant bewust voor een andere weg. Een weg vol karakter, luchtigheid en bovenal: vermaak. "Reclame moet in de eerste plaats leuk zijn," zegt Niels. "Dat maakt het niet minder slim. Als je mensen weet te vermaken én je hebt een sterk verhaal, dan word je merk veel sneller onthouden."

De schandalig lekkere campagne is vanaf eind april te zien via online video, online radio en social media.

Spare Rib Express - Let it Rib campagnefoto