The Read Shop over het Mevrouw Hamersma kookboekenconcept

In april startte The Read Shop met een nieuw landelijk concept rondom kookboeken in samenwerking met kookboekenexpert Mevrouw Hamersma. Een categorie waar groeipotentie in zou zitten. Hoe is het nu na de eerste 3 maanden? En wat is er nu te zien aan de verkoopcijfers? Marketing en Communicatie manager Maurice Steenbergen geeft antwoord op deze vragen. 

In 3 weken tijd werden in april bijna alle 170 winkels van The Read Shop bezocht en voorzien van een speciaal aangeklede kast of tafel waarop het concept gepresenteerd wordt. “Elke maand laten we de nieuwe top 5 zien die geselecteerd is door Mevrouw Hamersma. Elk kookboek wat verkocht wordt pakken we in met het Mevrouw Hamersma inpakpapier waardoor het een uniek cadeau wordt. Met als extraatje een leuk receptenkaartje”, vertelt Maurice. 

Lokale initiatieven 

“Ondernemers zijn enthousiast over het totaalconcept en we zien verschillende lokale initiatieven ontstaan. Zo zijn er ondernemers die ontzettend actief zijn op social media. Zij maken gebruik van de door ons beschikbaar gestelde beelden of maken zelf foto’s”, aldus Maurice. Ook worden er met lokale partijen samenwerkingen gezocht. Zo heeft The Read Shop in Staphorst bijvoorbeeld een Smokey Goodness BBQ dag georganiseerd in samenwerking met de lokale slager en barbecueleverancier.

De cijfers

De eerste cijfers zijn positief. Hoewel bij veel categorieën de omzetten onder druk staan laat de categorie eten en drinken algemeen een stijging zien ten opzichte van vorig jaar. “Met een index van 165 kunnen we wel van een groot succes spreken. Hierbij zijn cijfers van 98 ondernemers vergeleken over de eerste helft van 2017 en 2018”, legt Maurice uit.

Om het concept te blijven voeden is ook voor de 2e helft van dit jaar een planning van verschillende activiteiten. “Zo is er in juli een landelijke winactie waarbij de hoofdprijs een kookworkshop voor 2 personen bij Mevrouw Hamersma in de kookstudio is. En na de zomer komt er in de folders maar ook op de radio en in de krant nog aandacht voor het concept. The Read Shop biedt hiermee een onderscheidend concept ten opzichte van de andere (boeken)retailers. Bovendien is de presentatie voor online only aanbieders niet mogelijk, want persoonlijk advies en beleving in de winkel zorgen voor een unieke ervaring”, aldus Maurice.

Bekijk ook