McDonald’s gaat voor groei in Nederland

McDonald’s opent in de komende 5 jaar jaarlijks 4 tot 8 nieuwe restaurants in Nederland. “We zetten nog steeds in op nieuwe vestigingen, want de groei en de vraag is daar”, zei digital lead Rik Vandewall van McDonald’s gisteren tijdens de Webwinkel Vakdagen, meldt RetailNews.

McDonald’s opende tot en met 2015 zo’n 4 à 5 nieuwe restaurants per jaar in Nederland, maar daarna stagneerde de groei. De afgelopen paar jaar is het aantal op 247 vestigingen blijven steken, terwijl de omzet na een aantal zwakkere jaren sinds 2016 juist weer harder stijgt. In 2017 groeide McDonald’s met bijna 11%, een trend die volgens Vandewall in 2018 is doorgezet. “We groeien ongeveer 2 keer harder dan de markt.”

Wekelijks ontvangt McDonald’s in Nederland bijna 3,2 miljoen gasten. “84% van de Nederlanders bezoekt ons minimaal 1 keer per jaar en dat percentage is groeiende.” Dat heeft volgens Vandewall te maken met de ‘turnaround’ die in 2016 is ingezet, waarbij onder meer sterker de nadruk kwam te liggen op koffie en ontbijt. “Zo creëren we steeds meer momenten om onze restaurants te bezoeken.” 

Bekijk ook