Innovaties in stroomversnelling door corona bij Specsavers

Ondanks dat alle Specsavers winkels in de afgelopen maanden zijn open gebleven, heeft de franchiseformule een fikse deuk qua omzet opgelopen waarvan zij momenteel herstellende is. 

Omzetstijging van 4%

Specsavers Nederland sluit het boekjaar 2019-2020 positief af met een omzetstijging van 4%. De totale omzet steeg hiermee van 150 miljoen euro in het vorige boekjaar naar 156 miljoen euro dit jaar. 

De oog- en hoorzorgspecialist die dit jaar 20 jaar in Nederland bestaat, heeft zich in de afgelopen jaren mede weten te onderscheiden door de focus op  zorg. De komende jaren wordt deze focus versterkt door onder andere te innoveren op zorg op afstand. Door COVID-19 zijn veel ontwikkelingen op dit gebied al versneld toegepast in de ruim 140 winkels.

Innovaties

Het vernieuwende karakter van de oog- en hoorzorgketen zal ook voor de komende jaren het speerpunt blijven. Echter heeft de coronacrisis een aantal innovaties in een stroomversnelling gebracht. Zo is Zorg op Afstand versneld uitgerold, waarbij klanten nu en in de toekomst kunnen kiezen voor een videoconsult met een optometrist of audicien. 

“Een versnelde introductie van innovaties kun je alleen doen als je er zeker van bent dat iedereen er klaar voor is. Met onze fantastische franchisenemers hebben we er hard voor gewerkt om de meest toegankelijke oog- en hoorzorg te bieden voor iedereen die dat nodig heeft. Zij het op afstand of in de winkel. Ik ben ontzettend trots op de flexibiliteit van onze gehele organisatie in deze uitdagende tijd”, zegt Remko Berkel, algemeen directeur Specsavers Nederland.

Hoortoestellen bijstellen op afstand en tele-optometrie

Ook de recente introductie van hoortoestellen die de audicien op afstand kan bijstellen, is versneld uitgerold. Hiermee is Specsavers de eerste en enige grote keten die deze hoortoestellen aanbiedt binnen het verzekerde assortiment. 

In de komende maanden gaat Specsavers inzetten op tele-optometrie. Hierbij kan de optometrist op afstand onder meer de netvliesfoto’s van het ooggezondheidsonderzoek beoordelen. Zo wordt dit onderzoek nog toegankelijker omdat klanten niet langer afhankelijk zijn van de aanwezigheid van de optometrist in de winkel voor het afnemen van het onderzoek. Ook is de keten gestart met een pilot voor een volledig geautomatiseerde oogmeting, waarbij de nieuwste technieken worden gebruikt om onder andere de sterkte en oogdruk te meten. Voor beide innovaties houdt de keten nauwlettend de technologische ontwikkelingen in de gaten en kijkt zij hoe deze in de winkels toegepast kunnen worden met behoud van de expertise van de opticien en optometrist.  

“Kijkend naar alle innovaties binnen Specsavers heb ik ontzettend veel zin in de toekomst. Toen wij 20 jaar geleden de Nederlandse markt betraden, hebben wij innovatie en zorg altijd als belangrijke pijlers gehad. En met alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren kunnen we met trots zeggen dat het ons is gelukt om één van de meest vooruitstrevende ketens te zijn die de juiste zorg voor de ogen en oren van alle Nederlanders altijd in het vizier heeft”, aldus Berkel.