"Ik ben ontzettend trots hoe onze franchisenemers het doen"

De coronacrisis heeft impact op iedere franchiseorganisatie. Maar met vereende krachten wordt die impact beteugeld, zo blijkt uit een rondgang van Franchise+ langs franchisegevers en franchisenemers. 

Het is snel schakelen in tijden van crisis. Toen alle vestigingen van Bagels & Beans op 16 maart de deuren moesten sluiten, is men meteen in overleg getreden met de franchisenemers en zijn er allerlei initiatieven bedacht. 

In één keer naar nul euro omzet, dat heeft een serieuze impact bij zowel de franchisegever als de franchisenemer, verzekert Lizan van der Pol, marketing manager van Bagels & Beans. 

Afhaal- en bezorgactiviteiten

“Niet alleen omdat je ineens geen inkomen meer hebt, maar ook omdat je thuis komt te zitten. Onze franchisenemers zijn doeners, werken iedere dag keihard in de zaak. Op de voorgrond. En ineens valt dat allemaal weg.” Die periode heeft bij de meeste franchisenemers drie weken geduurd. “Op 6 april is een aantal vestigingen gestart met afhaal- en bezorgactiviteiten, op 1 mei was 95 procent hiermee actief”, aldus Van der Pol. 

Overleg

In de tussentijd zijn er ook allerlei overleggen opgetuigd tussen franchisegever en franchisenemers. “Wij hebben bijvoorbeeld een groepsapp geopend voor alle franchisenemers en we delen iedere dag een nieuwsbrief met actuele ontwikkelingen. Ook is er wekelijks overleg met de franchiseraad en hebben we online sessies gehouden over de anderhalve meter economie.”

Lees het volledige artikel in het aankomende Franchise+ vakblad, deze verschijnt op 2 juli. 
Vraag hier een gratis proefnummer aan 

Bekijk ook