Hulp Waar Nodig breidt na 5 jaar uit door franchising

De zussen Esther en Karin Wichhart zijn op 1 januari 2021 gestart met een nieuwe franchiseformule: Hulp Waar Nodig. De franchisenemers luisteren naar de klant, brengen de wensen in kaart en maken zo de juiste match tussen klant en hulp. 

Bij de start van de franchiseformule is al gelijk de eerste franchiseneemster gestart en er lopen ook gesprekken met andere potentiële franchisenemers. Tijd voor een interview met deze kersverse franchisegevers. 

“De reden dat we Hulp Waar Nodig begonnen zijn, is dat we vonden dat we iets konden toevoegen aan de betaalbare hulp die er op de markt wordt aangeboden. We zijn jarenlang mantelzorger voor onze moeder geweest, dus wisten we zo ongeveer wel wat er aangeboden werd aan ‘hulp’. Of het was te duur, of je moest een (duur) abonnement nemen of wat jij gedaan wilde hebben kon en mocht niet. Daarbij was het ook vaak onpersoonlijk. De mensen aan de telefoon konden zich niet echt verplaatsen in jouw situatie”, begint Esther. 

“Van klanten kregen we soms de vraag of Hulp Waar Nodig ook actief is in andere regio’s. Die vraag kregen klanten van familie en vrienden die buiten ons werkgebied wonen. Na vijf jaar vonden we het zelf ook tijd om  uit te breiden. Maar als we gaan uitbreiden, en dit zelf gaan doen, verliezen we het persoonlijke contact met onze klanten. En dat is juist wat we zo belangrijk vinden”, vult Karin haar aan. 

Over de franchiseformule

“Dat is de reden dat we hebben gekozen om van Hulp Waar Nodig een franchiseformule te maken. We willen groot worden door klein te blijven. Betrokken franchisenemers die dezelfde mentaliteit en motivatie als wij hebben. Die ook snel en flexibel kunnen handelen, tijd hebben en nemen voor zowel de klant als de hulp. Geen grote logge organisatie waar iedereen een nummer is, maar persoonlijk en menselijk!”, legt Esther uit.

De eerste franchisenemer

Karin en Esther runnen zelf de vestiging Renkum/Wageningen. Dit is de vestiging waar ze vijf jaar geleden mee gestart zijn. De eerste franchiseneemster is ook al gestart, Sanne DeMar. Zij richt zich met haar vestiging op het gebied Arnhem, Rheden en Rozendaal. 

“Met Sanne hebben we gelijk iemand die weet hoe Hulp Waar Nodig werkt. Ze heeft namelijk al voor ons gewerkt en bewezen dat zij voldoet aan alle eisen om een Hulp Waar Nodig-vestiging te leiden. Ze is zeer gemotiveerd, kan zich goed inleven in zowel de klanten als de hulpen, is behulpzaam en een mensen mens!”

Op de vraag hoe Karin en Esther zich georiënteerd en voorbereid hebben om deze formule te starten, reageren ze: “In eerste instantie heel veel denkwerk. Hoe kunnen we, als we groter worden, toch dezelfde service blijven bieden aan klanten? Ons motto is dan ook geworden: groot worden door klein te blijven! En dat willen we bereiken door betrokken franchisenemers.”

Het investeringsplaatje en verdienmodel

En hoe zien het investeringsplaatje en verdienmodel voor de franchisenemers eruit? “De investeringskosten hebben we zo laag mogelijk gehouden. We hebben gekeken naar de grootte van de vestigingen (hoeveel potentiële klanten). Het verdienmodel kan daarom heel goed zijn, dit is ook erg afhankelijk van hoeveel tijd en energie je er in stopt. Netwerken is bijvoorbeeld heel belangrijk. Doordat we de administratie veel uitbesteed hebben, heeft de franchisenemer daar ook meer tijd voor. Onze ervaring en prognose is dat je er op redelijk korte termijn een winstgevende vestiging van kan maken”, aldus Karin.