Gezocht: duurzame ondernemers in de horeca

Gezonde voeding breder toegankelijk maken: met dit idee startte Fabian Otten in 2014 de lunchroom Broodje Bewust in Leeuwarden. Deze eerste vestiging vormt de start van een franchiseformule, die nu klaar is voor uitbreiding. Ben je dus op zoek naar een horecaformule die past in de trend van biologisch én lekker eten, lees dan vooral verder.

“Een paar jaar geleden raakte gezond eten steeds meer in opkomst”, vertelt Fabian.  “Mensen werden zich bewust van wat ze in hun mond stoppen, wilden weten waar het vandaan komt en wat de toevoegingen zijn. Ik vond dat er in Leeuwarden nog een plek ontbrak waar je kon eten zonder dat je hoeft na te denken over wat erin zit.” Inmiddels heeft de Leeuwardense vestiging van Broodje Bewust tien medewerkers.
Was je vroeger met vooral een vegetarische menukaart onderscheidend, nu komt ook het veganisme steeds meer op. “Wij specialiseren ons daarin”, zegt hij. “Op onze vegetarische kaart hebben we een groot aantal veganistische gerechten, waaronder ook huisgemaakte taarten.” 

Biologisch is bij ons écht biologisch

Wat de formule anders dan andere ‘gezonde’ lunchrooms maakt, is het EKO-keurmerk. Fabian: “Dat hebben we al sinds 2014 en we worden regelmatig gecontroleerd. Biologisch is bij ons dus ook écht biologisch. Milieu is daarbij belangrijk. We gebruiken daarom streekgebonden producten, we kennen veel van onze leveranciers.” Doordat de formule veel gerechten vers bereidt, zoals salades, soepen en broodbelegtoppings, is er veel controle op wat er in het eten gaat. “En: zo houden we de versbeleving hoog”, aldus Fabian.

Ik ben ondersteunend coach vanaf de opening

Hij zoekt uitbreiding in het centrum van de grote steden, te beginnen in Groningen. De franchisenemers die hij daarbij voor ogen heeft, moeten van een paar markten thuis zijn.  “Mensen met een horeca-achtergrond of mensen die een nieuwe stap willen zetten, maar wel begrijpen wat ondernemerschap is en zich daarin willen vastbijten”, zegt Fabian. “Kennis over duurzaamheid in de horeca is een pre.”
Hij is zelf volledig beschikbaar om nieuwe franchisenemers te ondersteunen waar hij maar kan. In eerste instantie voor het begeleiden en aansturen van het project – van kennismaking tot het turn key afleveren van het bedrijfspand. “Daarnaast ben ik ondersteunend coach vanaf het moment dat de winkel opengaat. Ik zal aanwezig zijn en ondersteunen op alle vraagstukken die de ondernemer heeft.” Qua marketing zet hij in op social media en netwerken op lokaal niveau. 

De contracten liggen klaar om getekend te worden

Als de tweede vestiging in het eenmaal een feit is, wil hij met twee tot drie zaken per jaar verder uitbreiden, vertelt hij. De formule is er klaar voor: “Na bijna vijf jaar in Leeuwarden hebben we alles al één of twee keer meegemaakt. Het handboek is elektronisch ingericht en de contracten liggen klaar om getekend te worden.” 
Zijn grootste uitdaging ziet hij in het goed actueel houden van de formule. “We moeten blijven meespelen in de trends. Als bijvoorbeeld een bepaald ingrediënt ineens erg in de belangstelling staat, zullen wij het opnemen in het assortiment”, aldus Fabian Otten.
 

Bekijk ook