Almere krijgt eerste franchisevestiging van tosticoncept Toastable
Tijdens een lang leven in de strandhoreca ontdekte Hendriksen de kracht van de tosti. ‘In strandpaviljoens maakte ik de mooiste dingen, maar de tosti bleef populair. En toen zag deze er nog niet zo fraai en smakelijk uit als tegenwoordig.’
‘Focussen op één product en dan de beste worden’
Voor hem het signaal er een merk van te maken. ‘Het was in de tijd dat met name de burgerconcepten in opkomst waren. Je focussen op één product en dan word je ergens de beste in. Dat was wat ik wilde doen met de tosti.’
Hoe hij de populariteit van het product verklaart? Hendrlksen: ‘Ik denk toch dat dit te maken heeft met de Nederlandse lunchcultuur, waarin brood een belangrijke rol speelt. En een tosti eet je ook nog eens warm.’
Franchisevestigingen
Het leidde in tien jaar tijd tot twee vestigingen in Amsterdam en één in Utrecht. ‘In Den Haag hebben we een pand gevonden en hopen we half maart te starten. In principe in eigen beheer, maar franchise is een optie.’
De locatie in Almere huisvest in winkelcentrum CityMall en wordt op dit moment verbouwd. ‘Ook die moet half maart openen’, aldus Hendriksen. ‘In Den Bosch en Leiden hebben we een franchiser en zijn we op zoek naar een ruimte, en ik denk dat daar er dit jaar nog wel twee bijkomen.’
De ondernemer heeft vooralsnog geen aantal vestigingen in het hoofd. ‘Snelle groei is geen filosofie, anders had ik niet tien jaar gewacht met het starten van een franchiseformule. Het voordeel voor geïnteresseerden is dat we in de afgelopen periode de antwoorden hebben ontdekt op alle vragen.’
De franchiseaankondiging via het platform Franchise+ leidde in een half jaar tijd tot meer dan driehonderd aanmeldingen. ‘Super leuk! Uiteraard zijn die niet allemaal geschikt, maar er zijn erbij die oprecht geïnteresseerd zijn. Omdat het hard franchise is en alles uitvoerig is getest, kunnen ondernemers snel en gemakkelijk instappen.’
(Bron)