Albert Heijn test digitale winkel op Schiphol
De digitale winkel van Albert Heijn is voor een testperiode van 2 maanden geland op Schiphol en opende afgelopen maandag haar deuren. De winkel is toegankelijk voor alle bezoekers van Schiphol. Zij kunnen hier tot eind januari de snelheid en het gemak ervaren van winkelen zonder kassa: het is namelijk in deze winkel niet nodig producten te scannen en de betaling gaat automatisch.
In september begon Albert Heijn de proef met de digitale winkel bij het hoofdkantoor in Zaandam. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel.
De winkel van 14m2 heeft nu een plek gekregen op het Jan Dellaertplein voor Schiphol Plaza, een geschikte testlocatie vanwege het groot aantal passanten. Hier wordt de komende 2 maanden verder getest om de techniek en klantervaring nog beter te maken.
Hoe werkt het?
Het concept werkt heel gemakkelijk: je scant je (contactloze) betaalpas bij de deur die vanzelf opengaat. Vervolgens pak je de producten die je wilt hebben, stopt ze in je tas en loopt naar buiten. De boodschappen die je pakt, worden automatisch geregistreerd en betaald. Klanten kunnen, als zij dat willen, bij de uitgang hun aankopen controleren.
“Snelheid en gemak staan bij onze reizigers voorop. We geven daarom graag een podium aan deze innovatie van Albert Heijn en zijn natuurlijk ontzettend trots dat we bezoekers van Schiphol als eerste de voordelen kunnen bieden van digitaal winkelen. Albert Heijn en Schiphol werken al jaren samen.
We kijken continu hoe we de winkelervaring kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door gebruik van nieuwe digitale technologieën”, zegt Irene Muysson, Head of Retail, Food & Beverage en Commercial Services bij Amsterdam Airport Schiphol.