Franchiseformules nodigen kandidaten uit op locatie: deel 3

Steeds meer franchiseorganisaties organiseren bijeenkomsten op locatie waar kandidaat-franchisenemers kunnen kennismaken met hun formule. Franchise+ vroeg vier formules iets te vertellen over het hoe en waarom van hun aanpak. Deel 3: bbb health boutique 

Esther de Brouwer, founder bbb health boutique: “De kennismakingsbijeenkomst ligt in de lijn met hoe we werken. Met een eigen event nemen we de potentiële franchisenemers mee op onze reis. Het is heel intiem, persoonlijk en informeel. De afstand is klein. De dynamiek is meteen anders. Er ontstaat kruisbestuiving. Mensen zijn vrijer in het stellen van vragen. We zitten op kussens op de grond in plaats van een formele presentatie. Je kunt laten voelen: dit zijn wij. Alledrie de founders hebben iets verteld. We zijn complementair. Ik ben van product, mijn zus, Inge de Brouwer, verzorgt het financiële en zakelijk-juridisch deel en Alain Wehman weet alles van fitness, trainen en gezonde voeding.

Het was de eerste keer dat we een event hebben georganiseerd om franchisenemers te werven. We genereren leads via verschillende kanalen. Social Media, met campagnes en nu dus met een event. We hebben de kandidaten uitgenodigd in onze boutique in de Jordaan. Dat is onze grootste studio, waar we alles kunnen laten zien. Bij bbb health boutique is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht in een fijne sfeer. Ik ben zelf psycholoog en weet uit ervaring dat leefstijlverandering vraagt om een holistische aanpak op het gebied van body, food en mind. Het is een personal journey, een persoonlijke reis. We inspireren in plaats van controleren.

Je merkt meteen dat het vertrouwen groter is. Er waren zowel mensen die ons concept nog niet kenden - externe leads via advertentiecampagnes - als leden en oud-leden die ook graag een eigen bbb health boutique zouden willen openen. De externe leads kwamen afwachtend binnen, met een houding van ‘eerst maar eens zien’, maar werden meegenomen in het enthousiasme van de (oud)-leden. We hebben aan het event twee potentiële franchisenemers overgehouden. Zij gaan de tweede stap zetten. We houden van een organische, stapsgewijze manier van werken om het risico zo veel mogelijk te beperken. Je moet eerst een band opbouwen met elkaar. Dat gaat eenvoudiger met zo’n event. Het is een soort van assessment.”