Monkey Town gaat de grens over

In Nederland heeft Monkey Town inmiddels een landelijke dekking met haar indoor speelparadijzen. Daarom wordt de blik verruimd. Te beginnen naar Duitsland, België en Turkije. Voor die internationale expansie zoekt de formule master franchisers. 

Edwin Groot startte in 2004 met speelparadijs Monkey Town in Bussum. De ultieme plek voor kinderfeestjes breidde zich uit naar Uitgeest en Leeuwarden. Nadat hij er een franchiseformule van maakte, volgde de afgelopen jaren een snelle groei door heel Nederland. Tussen augustus en december worden er nog vijf speelparadijzen geopend waardoor de teller op 40 vestigingen komt te staan. Landelijke dekking is volledig bereikt.

Daardoor lonkt het buitenland. Want de formule is ambitieus en wil verder groeien. “Het concept met alle opgebouwde expertise en de merknaam lenen zich ook voor internationale expansie”, licht formulemanager Jeroen Bruin toe. De instap voor franchisenemers is laagdrempelig en er is geen specifieke ervaring vereist om deel te kunnen nemen aan de formule. “Ondernemersgevoel, motivatie en de wil om te winnen zijn onze steekwoorden.”

Ook het flexibele karakter van de formule faciliteert een gang over de grens, denkt hij. De basis is dan wel ‘klimmen, klauteren, vallen en opstaan’, maar de franchisenemers verkrijgen een bepaalde mate van vrijheid, om zich lokaal goed te kunnen onderscheiden. Zo zijn ze vrij om de speelstructuren in te delen en ook in de horeca mogen accenten verschillen. “Wel werken we met vaste leveranciers.”

In Duitsland ligt een flinke markt open, weet Bruin. “Er zijn wel wat plekken met speeltoestellen maar die zien er doorgaans kaal uit. Gethematiseerde indoorspeeltuinen zijn er nog nauwelijks.” Inmiddels heeft Monkey Town al lege panden als potentiële locaties voor de speelparadijzen aangeboden gekregen. 

Turkije

Ook Turkije is een interessant land, gezien de vele grote en drukbevolkte steden. Daarnaast is er ‘expertise in huis om de Turkse markt te kunnen betreden’. “Monkey Town ervaart dat haar formule ook in andere landen uitstekend zal kunnen renderen en staat daar voor open. Maar onze focus ligt vooralsnog op Duitsland, Turkije en ook België.”

Voor de internationale expansie worden master franchisers, man of vrouw, gezocht. Met pionierskwaliteiten en groeiambities. In het grote Duitsland worden de regio’s verdeeld over meerdere master franchisers. Dat mogen Duitsers of Nederlanders zijn. Als ze maar vertrouwd zijn met de cultuur van het land en beschikken over lokale ervaringen en contacten. Deze master franchisers krijgen een bewezen concept aangeleverd in een exclusief gebied.

Alle ondernemende mensen met ideeën, in welk land dan ook,  zijn welkom, benadrukt Bruin. “We hebben een meer dan uitstekend verdienmodel voor de franchisenemers en daarnaast inkoopvoordelen op allerlei gebieden.” De franchisenemers krijgen steun van de master franchise van bouw tot en met exploitatie, met het hoofdkantoor meedenkend op de achtergrond. En er is toch nog wel een belangrijk aandachtspunt voor ondernemers die de grens over willen: de beheersing van de taal van het land.