Fortune Coffee speurt naar lokale helden

Er zijn door heel Nederland nog een aantal gebieden waar we geen ondernemers actief hebben”, licht Kees Seip toe, directeur franchise van Fortune Coffee. “We zitten midden in onze groeistrategie.” Naast ondernemers voor die onontgonnen regio’s zoekt Fortune Coffee ook kandidaten die een bestaande regio willen overnemen. De formule bestaat immers 25 jaar en een aantal franchisenemers van het eerste uur bereikt binnen afzienbare tijd hun pensioengerechtigde leeftijd. Dat zijn twee verschillende omstandigheden om een zaak te beginnen, maar het ondernemersprofiel is in beide gevallen hetzelfde, merkt Seip op. “We zoeken mensen die willen samenwerken binnen een formule en die gevoel voor commercie én voor techniek hebben. Het werk kent vele facetten, van klanten werven en onderhouden tot koffie bezorgen en automaten onderhouden.” Fortune Coffee is sterk gericht op het regionale mkb. De formule speurt daarom naar ‘lokale helden’. Ondernemers die wonen en werken in hun regio en daar de mensen kennen, en nieuwe mensen willen leren kennen. Seip noemt de jonge starter Lars Dol in West-Friesland als treffend voorbeeld. “Hij komt uit zijn werkregio, spreekt de taal, is enthousiast en gaat er gewoon voor. Dat is wat je zoekt.”

Formulematig werken

Voor die startende franchisenemers gloort een mooi bedrijf, weet de directeur franchise. “De groeicurve is er nog steeds in alle regio’s. En naarmate je groeit, bouw je letterlijk aan je eigen bedrijf, met een stevige en ervaren centrale organisatie achter je.” Die centrale organisatie, het hoofdkantoor van de formule, is in Zoetermeer en groeit in lijn met de formule. Binnenkort is het pand verdubbeld in grootte en is er meer ruimte voor de voorraad en voor opleidingen. “Die uitbreiding is exemplarisch voor de ambitie die we hebben.”

De kwetsbaarheid van een Fortune-ondernemer is ook beperkt vanwege de brede klantenportefeuille. Dat bleek tijdens de coronacrisis, die niet zo’n grote crisis was voor de ondernemers van Fortune Coffee. Als er dan een school of horecagelegenheid gesloten was, draaiden sectoren als transport, logistiek en productiebedrijven gewoon door. Het ‘formulematig werken’ staat hoog in het vaandel bij Fortune Coffee. Seip: “Wanneer er nieuwe ideeën opduiken, vragen we ons eerst af: past dit voor iedereen en niet alleen voor een individuele ondernemer?” Voorheen kwamen er nog wel eens verzoeken van ondernemers om bijvoorbeeld hun eigen brochures samen te stellen, nu is er een uniform format waarin de ondernemers nog steeds hun persoonlijke boodschap kunnen uiten. Groeien dus, en liefst verdubbelen. Maar niet geforceerd, benadrukt Kees Seip. “We gaan gewoon aan de slag en daarvoor zoeken we ondernemende samenwerkers. Sociaal vaardige mannen en vrouwen die de handen uit de mouwen willen steken en een leuk bedrijf neer kunnen zetten met een product waar iedereen blij van wordt.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook