Flynth versterkt dienstverlening franchise

Accountants- en adviesbureau Flynth ziet veel aanleidingen om de dienstverlening voor de franchisewereld uit te breiden. Daarom zijn ervaren deskundigen aangetrokken en wordt een nieuw dienstverleningsconcept in de markt gezet. “We weten wat de franchisegever én de franchisenemer beweegt.”

Martin van den Berg heeft, als sectorleider Food & Retail binnen Flynth, franchise de afgelopen tien jaar enorm zien groeien. Vooral tot 2008 in de economische hoogtijdagen. “Franchise is ook een perfect groeimodel”, weet hij. “Je kunt het kunstje vrij eenvoudig dupliceren.” Maar anderzijds: “Het is een hopeloos verandermodel.”

Dat laatste werd hem duidelijk toen de kredietcrisis ook de Nederlandse economie keihard raakte. “Vanaf 2012 heb ik die worsteling van franchiseformules gezien. In tegenstelling tot een filiaalbedrijf hebben ze veel meer met persoonlijke situaties te maken. Elke franchisenemer staat op zich en verdient zijn persoonlijke aanpak.”
De saneringen gingen gepaard met veel onvrede. “Er is professionalisering nodig. Bij een volgende noodzaak tot verandering zul je de franchisenemers eerder daarin mee moeten nemen.” Hij geeft ‘online’ als voorbeeld. “Alleen investeren in hard- en software werkt niet wanneer de mensen die er mee moeten werken er niet goed op zijn voorbereid en er niet voor zijn opgeleid.”

Nieuwe gezichten

Van den Berg doet een stapje zijwaarts en gaat zich bezighouden met een nieuw dienstverleningsconcept binnen Flynth, ‘Fonkel’. Zijn opvolger is Kees Seip. Die heeft zijn sporen binnen de franchisewereld de afgelopen achttien jaar verdiend bij de Hypotheker, waarvan de laatste zes jaar als directeur franchise. “De dynamiek van franchising snap ik, die ben ik in alle facetten tegengekomen”, zegt hij. Daarnaast neemt hij een uitgebreid netwerk mee naar zijn nieuwe werkgever, ook dankzij de bestuursfuncties die hij had bij de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV).

Hij heeft Peter Wille aan zijn zijde gekregen. Deze nieuwe adviseur Food & Retail bij Flynth zit al zo’n twintig jaar in het vak. De laatste jaren heeft hij als hoofd franchise bij Sligro de afdeling franchise aangestuurd. Ze zijn het nieuwe gezicht van een franchiseteam van vijftig mensen, Van den Berg blijft op de achtergrond deel van dat team. Seip: “Wij maken graag gebruik van zijn kennis en expertise maar hij is niet meer de kartrekker.”

Dynamische tijd

Flynth verzorgt al jarenlang de financiële administratie voor franchiseorganisaties en franchisenemers. Daarnaast noemt Van den Berg bedrijfskundig advies een hele belangrijke component van de dienstverlening. En de vraag ernaar neemt toe. “We geloven heel erg in franchise en investeren er graag in. Ontwikkelingen zoals de nieuwe Nederlandse Franchise Code (NFC) dwingen formules tot aanpassingen. Met Kees en Peter hebben we nu meer expertise in huis om formules daarin te begeleiden en ze toekomstproof te maken. We anticiperen zo op de ontwikkelingen binnen franchise in deze dynamische tijd. De onderlinge afhankelijkheid tussen  franchisegevers en franchisenemers, nieuwe regelgeving en de snelle veranderingen vragen van ons de juiste kennis, houding en kwaliteit.” Peter Wille: “Het voordeel daarbij is dat wij aan beide zijden van de tafel hebben gezeten. We weten wat franchisegevers én franchisenemers beweegt.”  

Professionalisering

Flynth bedient weliswaar circa 25 franchiseformules en honderden franchisenemers, er valt nog een wereld te winnen met zo’n 750 franchiseformules in Nederland. Los van de groeiende behoefte aan advies rond de NFC, benadrukt Seip. “Veel partijen hebben geen idee wat dat gaat brengen. Dit geldt zowel voor franchisenemers als franchisegevers.”

De straks wettelijk vastgelegde regels en richtlijnen van de NFC gaan een rol spelen in de professionalisering van franchise, voorziet Peter Wille. “Het belang van omzetprognoses door de franchisegever en goodwillberekeningen door de franchisegever wordt nu bijvoorbeeld onderschat.” Seip merkt op dat het gehele franchiseproces, alle stappen in een formule, vraagt om deskundig advies. “De beginfase ontleden is al een studie op zich. Dan krijg je nog zaken als het contract en de koop van de nieuwe winkel. Iedere stap vraagt om zoveel expertise. Die is er wel, maar nogal versnipperd in Nederland. Hier zit die volledige expertise wel in huis.”

Menselijke benadering

Flynth heeft zowel franchisegevers als franchisenemers als klant. Maar nooit binnen dezelfde formule, dan zou de onafhankelijkheid in het geding komen. Bij beide type klanten staat de persoonlijke benadering voorop. Van den Berg: “We investeren in mensen, dat is ons kapitaal. Want klanten hechten zich aan mensen. We hebben jarenlang dezelfde relatiebeheerders. Daarbij voeren we de kernwaarden kwaliteit, integriteit en betrouwbaarheid. Afspraak is afspraak. We zijn een nuchtere club met coöperatieve wortels.” 

Franchisegevers verliezen de mens achter de franchisenemer nog wel eens uit het oog, merkt Kees Seip: “Bij groei worden ondernemers binnengehaald, vijf jaar vastgelegd en vervolgens los gelaten. Maar je moet ze vanaf dag één monitoren en een cyclus met evaluaties inrichten. Als na drieënhalf jaar blijkt dat het niet gaat, moet je samen concluderen dat het beter is geen nieuwe overeenkomst aan te gaan.”

Want na vijf jaar kan de situatie van een ondernemer er heel anders uitzien, vult Van den Berg aan. “Dan is hij bijvoorbeeld getrouwd, heeft kinderen en verkeert in een totaal andere levensfase met andere gedragskeuzes. Het automatisch ingaan van een tweede contract is dan niet verstandig. Formules kijken te weinig naar de ontwikkeling van franchisenemers. Wij kijken naar de mens en bespreken samen met de ondernemer of hij nog wel door wil gaan.”

Fonkel

Het nieuwe dienstverleningsmodel van Flynth bijt geenszins de bestaande activiteiten. Fonkel is namelijk gericht op een nieuwe markt. Die van de nieuwe, snelle, jonge ondernemer die zich comfortabel voelt bij hightech. Het nieuwe model gebruikt moderne cloud software, standaardoplossingen en kent geen uurtarief. Het is bovendien binnen een maand opzegbaar. Initiator Martin van den Berg: “Binnen franchise en daarbuiten trekken Flynth en Fonkel volledig samen op.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur

De wereld van franchiseformules verandert snel. Flynth vindt het cruciaal dat de winstgevendheid van de franchisegever en de ondernemer op peil blijft of groeit.