Ervaren Kvikker maakt vliegende start

Joeri Gimberg startte in mei dit jaar als franchisenemer voor de Deense keukenbouwer Kvik. Hij kwam met tien jaar winkelervaring binnen de formule meer dan beslagen ten ijs. De vliegende start was daarom niet heel verrassend, wel prettig.

Oprichter Knud Boel Troelsen wilde met Kvik al in 1983 de traditionele werkwijze en vaste denkpatronen in de keukenbranche doorbreken. Na een snelle groei in Denemarken volgde uitbreiding op basis van franchise in Zweden, Noorwegen, Finland en vanaf 2007 ook in Nederland en België. Nederland bleek een schot in de roos. Het tijdloze, eenvoudige en strakke design is op maat gesneden voor de hoger opgeleide Nederlandse keukenconsument. En ook de andere pijlers van de formule, zoals (prijs)transparantie, snelle levertijden en oplossingen op maat, slaan hier aan.

De jaren 2016 en 2017 waren topjaren met records in omzetgroei. Vanwege die opvallende  resultaten heeft de expansie in Nederlands alle aandacht gekregen van Kvik. Vorig jaar kwamen er twee vestigingen bij en voor dit jaar worden dat er drie. 

In mei opende Joeri Gimberg de vijftiende winkel van Kvik in Nederland. Op een prima locatie in de uitlopers van de Randstad. In Amersfoort bevindt hij zich niet alleen in een groeistad met veel jonge gezinnen, het dichtbevolkte achterland heeft ook veel potentie. Dat wees een regioscan uit, toen hij eigenlijk Zwolle als locatie op het oog had. 

Gouden combinatie

Hij volgde de onderzoeken en kreeg geen spijt. Het is niet voor niets dat Kvik zich richt op de Randstad, merkte hij. Want hier zijn de meeste verhuisbewegingen en vallen de bovenmodale gezinnen voor het Deense design en de goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarnaast valt de directheid in Amersfoort hem op: de mensen beslissen meestal in de winkel of zij wel of niet kopen en welke keuken het wordt. 

In Apeldoorn moesten zijn klanten er toch altijd nog een nachtje over slapen. In deze stad ligt de basis voor zijn ondernemerschap. Als rechtenstudent wandelde hij hier de winkel van Kvik binnen. Niet toevallig, want zijn naar Denemarken geëmigreerde oom werkte toen al als technische man bij Kvik op het hoofdkantoor en was aanwezig bij de opening van die vestiging in 2008.  

Student Joeri leerde de technische kneepjes van het vak in het magazijn. En al snel begon hij daarnaast keukens te verkopen. Een ongebruikelijke maar gouden combinatie, want hij kreeg zo ‘het hele traject onder controle’.

Tevreden klanten

Nadat hij zijn bachelor behaalde woog hij af: wil ik als jurist in het wetboek op zoek naar de uitzonderingen op de regel of juist oplossingen bedenken voor klanten waarmee ik in direct contact sta. Het werd de tweede weg en het franchisenemerschap was een volstrekt logisch vervolg. “In de winkel had ik mijn plafond bereikt en ik had een eigen visie ontwikkeld. Ik kende het klappen van de zweep. De franchisenemer adviseerde mij ook om voor mijzelf te beginnen.”

Tachtig procent van wat hij nu doet is hetzelfde als zijn bezigheden in de winkel in Apeldoorn. Maar er is wel een groot verschil. “Je hebt als franchisenemer echt alle invloed op het reilen en zeilen van je winkel en waar je naartoe wilt. Er komt veel meer bij kijken.”

Hij heeft zijn interne doelstellingen, zoals bij de best presterende Kvik-vestigingen te horen. Maar nog centraler in zijn visie staat de klanttevredenheid. “Ik wil dat de mensen een prettige ervaring hebben, dat ze tevreden zijn met het advies en het product en over tien jaar nog steeds een goede keuken hebben. Ik vind het mooi om dit werk te doen en hoef niet per se de hoogste omzet te draaien.”

Feeling met het product

Met die omzet zit het overigens waarschijnlijk wel snor dit jaar, want de start qua verkopen is vliegend. Daarom is het aantal medewerkers nu al verdubbeld naar zes. In lijn met zijn eigen achtergrond laat hij de verkopers ook snuffelen aan andere facetten van het keukenvak. Om de feeling met het product te optimaliseren. Ze plannen en bestellen zelf (zijn vestiging heeft geen backoffice), gaan regelmatig mee bij een keukenbezorging en helpen soms bij de voormontage in het magazijn. Dat laatste onderscheidt Kvik ook van de concurrentie. De keukens komen niet kant en klaar uit het hoofdkantoor, maar worden in het eigen magazijn fijngeslepen en gaan van daaruit naar de klant. 

Hij heeft zijn handen vol aan deze winkel en dat zal zo blijven. Aan een tweede vestiging denkt hij niet. “Meerdere winkels raad ik ook andere franchisenemers af. Want je wilt je verkopers kunnen trainen met jouw visie en de controle houden over de winkel. Als je een verkoper hebt die alles kan, dan is het tijd dat hij voor zichzelf gaat beginnen.” 

Zoals Joeri Gimberg deed.

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook