Wetsvoorstel Franchisewet: herstel van balans of doorgeslagen regelzucht?

Een wet waar de franchiser op zat te wachten, maar de franchisegever niet om stond te springen. Maar met de nuances die worden gemaakt in de laatste versies van de Franchisewet, ligt er een kans om een stap te maken waar ook de franchisegever beter van wordt. 

Niemand is gebaat bij een scheve machtsverhouding tussen franchise-gever en -nemer. Korte termijn lijkt het resultaten op te leveren; franchisenemers die in het gareel lopen en exact opereren in de geest van het hoofdkantoor. Maar een franchisenemer die te kort wordt gehouden -beperkte inspraak heeft- wordt uiteindelijk een passieve ondernemer.

Vragen die wij vaak horen als het gaat over ons vak: local store marketing, zijn vaak (niet altijd) te herleiden naar deze scheefgroei. Waarom doen die franchisers niet wat actiever mee met onze acties? Hoe kunnen ze nou een actie bedenken die rechtstreeks indruist tegen ons plan? Die paar euro voor deze campagne kunnen ze toch wel missen?

Vaak ligt het antwoord in een gebrek in betrokkenheid. Deze code is lastig te kraken, maar hierbij een aantal voorbeelden die wij zien langskomen die werken in onze wereld van lokale marketing: 

  • Allereerst: een passieve franchiser die denkt dat hij er met zich aansluiten bij een formule is, en dat de euro’s dan vanzelf gaan rollen, gaat het niet redden. Dus alle onderstaande punten hebben geen zin als de selectie aan de poort niet goed is. Als je die sterke populatie hebt opgebouwd, denk dan eens aan de volgende zaken: 
  • Je hebt altijd frontrunners en sceptici. Hijs de frontrunners op het schild en laat zien wat voor resultaten dit oplevert aan de sceptici;
  • Wees ook van waarde na de initiële uitrol en richting van winkel, merk en backoffice. Vaak is de perceptie dat met een goed lopende zaak na 2 jaar de meerwaarde van de formule wel weg is. Terwijl het finetunen dan pas begint;
  • Zorg voor (ex) franchisers op je hoofdkantoor of directieniveau; zij hebben draagvlak, en ondernemers zullen van hun advies aannemen;
  • Zorg voor ‘proof’; zodat de resultaten van gezamenlijke marketinginspanningen, waar iedereen aan bijdraagt, inzichtelijk zijn d.m.v. dashboards;
  • Laat franchisers ook van elkaar leren. Er zit een schat van kennis bij de ondernemers; biedt het platform om best practices te delen;
  • Van Nee naar Ja loket: Zet eens wat klaar. Werk vooruit en zorg dat als het moment daar is: actie/rebranding/carnaval/ kerst/ slecht weer/ concurrent die opent de lokale marketing munitie klaar staat.

Feit is dat we het in toekomst, nog meer dan ooit, samen moeten gaan doen. Dat betekent niet de oren laten hangen naar wat iedere franchiser roept of eist. De kracht van een sterke, succesvolle en overtuigende formule is nog steeds waar de franchisers voor gaan, en in meegaan. Maar niet alle kennis ligt op het hoofdkantoor, het organiseren van effectieve en constructieve input op lokaal niveau gaat daarom cruciaal zijn. Het is zonde om de kracht van de franchisenemer hierin, en is zonde om niet te benutten!

Joep Donders Joep
Commercieel Directeur

Met Marvia kunnen franchisegevers hun marketingmateriaal centraal beheren en franchisenemers op lokaal niveau laten publiceren.

Stel je vraag aan Joep