Wensen en verplichtingen …

Wij hebben laatst nog een spontane enquête gehouden onder een groot aantal fran-chisenemers. Onder het motto ‘wat zijn uw hartenwensen voor 2005’  kon een ieder zijn of haar wensen kenbaar maken aan de franchisegever, over wat er het komende jaar nu zo nodig allemaal binnen de organisatie veranderd en/of verbeterd moest worden.

Binnen een gezonde franchiseorganisatie is zo’n gebaar van medezeggenschap natuurlijk best wel geinig één keer per jaar. Omdat ook wij een nogal agressief uurtarief hanteren, hadden wij deze opdracht beperkt tot tien wensen. Je moet niet overdrijven in dit soort zaken en de deur naar Samen naar Meer en Beter niet meteen wagenwijd openzetten. De gedachte zou wellicht kunnen ontstaan, dat er ook serieus met die hartenwensen rekening wordt gehouden.     

En wat schetst onze verbazing. Na een dik uur zuchten en steunen hadden wij een duidelijke winnaar met zegge en schrijven vier heel duidelijke en bijna leesbare wensen. Sinds de komst van de pc zit schrijven duidelijk niet meer in het basispakket. Uiteraard was de eerste wens het aanzienlijk verlagen van de franchisefee. Gezien de organisatie met de daarbij behorende diensten konden wij ons daar wel iets bij voorstellen. Maar ja, ons honorarium moet daar natuurlijk ook vandaan komen. Dus wij hielden strak vol dat het allemaal nogal meeviel, zeker gezien de procenten die gelijkwaardige organisaties voor hun formule vragen en gezien de unieke service voor wat betreft automatische incasso, ook gewoon krijgen natuurlijk. Over de dominante afnameverplichting waren er verschillende voor de handliggende suggesties en de veel te lage margemix die overbleef van de adviesverkoopprijs minus de oncontroleerbare inkoopprijs, scoorde ook redelijk hoog. Nou, en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. 

En wat wil dat nu allemaal zeggen. Een briljante organisatie waar echt niets meer te verbeteren valt? Dom gehouden franchisenemers zonder visie? Een arrogante fran-chisegever die de woorden partner en samenwerken nog niet in de Dikke van Dale heeft kunnen vinden? Of hebben wij de ultieme magie van succesvol franchisen nog niet echt ontdekt en toegepast in de samenwerking tussen de twee zelfstandige partijen. 

Binnen een dynamische organisatie, die communicatie niet alleen hoog in het vaandel heeft staan maar ook daadwerkelijk en vooral dagelijks toepast, is men in deze periode toch druk bezig het beleidsplan 2005 samen te stellen. Met veranderingen, aanpassingen en vooral verbeteringen. En, na intensief overleg met de altijd actieve franchiseraad, ook feestelijk te presenteren aan alle franchisenemers met hun echt-genote, partner, vriend, vriendin of in welk geluksmodel ze ook samenleven. Zij heten niet voor niets het thuisfront, dus houd die ook te vriend. Neem ze enthousiast mee naar de records die ook het volgend jaar weer  te behalen zijn. En blijf ze informeren, elke keer weer. Een weekbericht in kleur met de cijfers van gisteren, bedrijfsvergelijk voor de records van morgen, het is de basis van uw eigen pr naar uw franchisenemers toe. Blijf uw succesvolle formule verkopen en blijf franchisenemers bezoeken. De hamvraag is nog steeds of je een warme relatie kunt onderhouden met vier bezoeken per jaar. Kijk, zo gauw als u in uw franchiseorganisatie een bedrijfsbezoek met een dikke checklist gewoon een date met uw partner gaat noemen en uw bedrijfsbureau de datingservice, dan bent u op de goede weg. Ook al heeft u zo nu en dan een snuifje Viagra nodig om dat vol te houden. Geeft niks. 

Wij wensen u nu alvast een sprankelend en onstuimig 2005. Vanzelfsprekend wordt het weer een fantastisch jaar, want u hoeft niet alles alleen te doen. U heeft immers door middel van franchise een stimulerende en vooral motiverende partner in business naast u. Toch …?

Frank R Marsman 
Directeur Franchise & Marketing Communications