Welke winkels of horeca trekken uw aandacht op vakantie?

De zomervakantie is weer begonnen en dat betekent voor veel van ons een reisbestemming in het binnen- of buitenland. En als u dan eenmaal ergens tot rust bent gekomen, dan hoort daar vast ook een bezoek bij aan een stad(je) in de omgeving met winkels en restaurants. Maar welke keuzes maakt u eigenlijk op vakantie zonder enige voorkennis? Juist die beweegredenen vind ik zo interessant, omdat deze onbewust ook bepalend zijn voor het consumentengedrag in Nederland. In eigen omgeving weten we vaak wel waar wat zit, maar in een onbekende omgeving is dat toch meer zoeken en ook afgaan op een eerste indruk. 

Wanneer ik zelf een onbekende winkelomgeving bezoek let ik onder andere op hoe verkoopkrachtig de presentatie is, waar de locals zich begeven, en de verblijfsfeer van de omgeving inclusief de uitstraling en netheid van panden. Schreeuwerige reclame werkt bij mij averechts maar kan bij een ander juist op een positieve manier opvallen. Daarnaast maak ik gebruik van online informatiekanalen en lees ik de recensies. Eenmaal in een winkel of horecagelegenheid ga ik graag het gesprek aan met de ondernemer om te achterhalen waarom zekere keuzes gemaakt zijn. Wat over het algemeen goed werkt is het benadrukken van onderscheidende kenmerken die door de doelgroep(en) worden gewaardeerd. 

Onlangs werd ik door een ondernemer met een soortgelijke vraag benaderd; hoe verbeter ik de trekkracht van mijn franchisevestiging? Daar waar de franchiseorganisatie zorgdraagt voor landelijke publiciteit, is de ondernemer verantwoordelijk voor lokale (marketing) activiteiten. Toevallig was deze ondernemer mede-afhankelijk van toerisme/dagjesmensen en minder van de bevolking in het verzorgingsgebied. We kwamen uit bij een marketingscan waarin we aandacht aan de vindbaarheid en zichtbaarheid, zowel fysiek als online, hebben besteed. Beide factoren zijn gerelateerd aan de plaats en promotie en hebben tevens betrekking op de positionering ten opzichte van het concurrerend aanbod. Waar de kracht van het franchiseconcept vooral tot uiting komt in de locatie is de ondernemer gebaat bij een goed bereik in de omgeving. Deze nadere verdieping in de vorm van een marketingscan zie ik daarom als een logisch vervolg op een vestigingsplaatsonderzoek (VPO). Het helpt bij het maken van de juiste keuzes op basis van een verhelderend inzicht in de lokale marktomstandigheden. Praktische aanbevelingen brengen de vestiging op een positieve manier meer onder de aandacht bij publiek. 

In de omgeving van de franchisevestiging waren er bedreigingen maar ook voldoende kansen aanwezig. Zo bleek dat een belangrijke concurrent veelvuldig gebruik maakt van ‘priming’, dat zijn impliciete stimulansen die gericht zijn op beïnvloeding van consumentengedrag. Zo waren elementen in de omgeving voorzien van kleine logo’s en in de kleurstijl van deze aanbieder uitgevoerd. Denk aan prullenbakken, deurmatten, informatieborden, schuifpuien en terrasmeubilair. Tegelijkertijd bleek dat de zichtbaarheid van de franchisevestiging onvoldoende werd benut door o.a. een ongelukkige kleurcombinatie van de signing en gevel. 
Verbetering van de bewegwijzering en de start van samenwerkingsverbanden met publiektrekkers uit de omgeving waren belangrijke onderdelen voor de vindbaarheid.  

Wanneer u weer terug bent, zou ik u aanraden om op dezelfde wijze zoals u dat op vakantie ook heeft gedaan het concurrentieaanbod te beoordelen. Het lijken kleine en daarom minder belangrijke aspecten van het ondernemerschap. Echter, het is van belang om onderscheidende factoren die het consumentengedrag beïnvloeden goed in beeld te hebben en te houden. Op basis hiervan (marketing) keuzes maken is een essentieel onderdeel van een lokale strategie en komen de groei en omzet van uw vestiging zeker ten goede. 

Ivo Bleeker

Bedrijfsadviseur franchise/retail

Flynth
 

Flynth
Ivo Bleeker Ivo Bleeker
Bedrijfsadviseur franchise / retail