Verandering voor franchiseformules

'Iedereen heeft langzamerhand geaccepteerd dat verandering onvermijdelijk is. Maar dat impliceert nog steeds dat verandering is als de dood en als belastingen en dat het zo lang mogelijk zou moeten worden uitgesteld en dat geen verandering verreweg te prefereren zou zijn. Maar in een periode van opschudding, zoals die waarin wij ons nu bevinden, is verandering de norm.'

Bovenstaande citaat van Peter F. Drucker, managementgoeroe, geeft denk ik duidelijk één van de spanningsvelden weer waar franchiseformules mee te maken hebben. Een formule heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven en zal van tijd tot tijd moeten worden aangepast. Zeker in de huidige dynamische tijd, waar klantwensen steeds sneller veranderen en product- en formulecycli korter worden, is het van belang dat franchisegevers snel en effectief strategische aanpassingen kunnen doen. Deze noodzakelijke veranderingen in de formule tijdig helder en scherp te krijgen is al een uitdaging. Hoe deze vervolgens succesvol te implementeren is een kunst op zich.  

Vanzelfsprekend hebben franchisegevers tijdens veranderprocessen te maken met hun franchisenemers. Zij zijn degenen die uiteindelijk veelal de veranderingen moeten doorvoeren en vaak ook moeten investeren. Draagvlak en acceptatie van de veranderingen zijn daarbij cruciaal. Hoe bereik je dat? Franchisenemers kunnen immers allerlei verschillende reacties en gedrag vertonen.

Tijdens het invoeren van een strategische verandering zijn er verschillende succesfactoren en valkuilen die invloed hebben op het succes van een strategische verandering. Voor een succesvolle implementatie is een duidelijke en gestructureerde aanpak nodig.
Dit stappenplan zou er kort gezegd als volgt uit kunnen zien:

  • Reden voor (nieuwe) strategie
  • Creëer en communiceer een dwingende noodzaak
    Zonder een duidelijke noodzaak en gevoel van urgentie komen franchisenemers niet in beweging
  • Betrek franchisenemers in de strategieformulering
    Naast de betrokkenheid van een franchiseraad zouden specifieke werkgroepen in het leven geroepen kunnen worden
  • Formeer een krachtig, rechtvaardig en leidend team
    Krachtig leiderschap is onontbeerlijk in verandertrajecten
  • Ontwikkel en communiceer een heldere visie
    De richting moet helder en herkenbaar zijn voor franchisenemers
  • Motiveer franchisenemers om naar de visie te handelen
    Beloon goede initiatieven en pak obstructie aan
  • Plan waar mogelijk korte termijn winsten
    Creëer draagvlak door aan te tonen dat de veranderingen zichtbare en/of meetbare verbeteringen opleveren
  • Communiceer positieve resultaten
    Laat concreet zien wat de winst is na implementatie van de verandering.

Het moge duidelijk zijn dat veranderingsprocessen complex zijn en vaak lastig te sturen. Niet altijd is er intern voldoende capaciteit en ervaring aanwezig om sturing te geven aan een dergelijk ingrijpend proces. Tijdelijke hulp van buitenaf kan dan uitkomst bieden.

Nog te vaak zien wij veranderingen stranden als gevolg van slechte communicatie en managen van het proces waardoor op termijn zelfs het voortbestaan van de formule in gevaar kan komen.
Dit moet u vanzelfsprekend niet willen. Want één ding is zeker. De omgeving verandert en deze wacht niet.

Jan Bijsterbosch
BDO Adviesgroep Franchising

Jan Bijsterbosch Jan Bijsterbosch
Partner - Accountancy