Tot ziens ... en bedankt!

Het voordeel van een in memoriam is natuurlijk wel dat zelfs de ergste vijand nog wel iets aardigs over je wil schrijven en er zo toch nog een weliswaar huichelachtig, doch altijd zeer complimenteus beeld ontstaat met vele warme momenten en geinige anekdotes. Maar daar wil ik vooralsnog toch maar niet op wachten. Dus daarom zelf maar deze laatste column geschreven, met als nadeel dat je zelf niet overal veren in kunt steken.

Wij hebben eigenlijk altijd de wind wel mee gehad. Het begon al met een bestuursfunctie bij de Nederlandse Franchise Vereniging. Als directeur van een succesvolle franchiseketen (onder andere de Boekelier) met een rijke moedermaatschappij als de VNU, werd je gewoon uitgenodigd zitting te nemen. Dat gaf daarmee de Vereniging de nodige glans en geld (ook toen al). De bestuursvergaderingen waren leerzaam, maar vooral gezellig. De notulen gingen meestal over wat we hadden gegeten en de actielijsten over waar de volgende keer gingen eten. De financiering daarvan was geen probleem want de contributie was toen al geen weekaanbieding van een agressieve discounter. Maar al met al toch heel actief en de leden heel collectief. Alle ervaringen werden gedeeld en per fax, toen nog met rollen thermisch papier, verdeeld.

Daarna de ultieme droom van een eigen adviesbureau, met auto. Waarbij je dan gewoon zelf het model en de kleur kon bepalen. Natuurlijk met een fatsoenlijke radio en als grote extra een cassettespeler. Het begin was moeilijk, maar met onze pay-off “Franchise is een boeiend spel …alleen jammer, dat wanneer er iets verdiend wordt, iedereen de spelregels wil veranderen”, gaven wij de noodzaak aan dat er dan ook wel spelregels moesten zijn. En dat derhalve een lees- en leerzaam handboek toch echt wel nodig was. Ons schaakspel als logo symboliseerde de noodzaak om minstens twee zetten vooruit te denken in franchiseland. Iets wat met de vele processen en faillissementen nog steeds nodig blijkt te zijn. Daarna kwam er nog een groot aantal succesvolle diensten en producten bij, die wij (achteraf) voor een veel te lage prijs hebben overgedaan aan MKB Adviseurs. Maar ja, je kunt niet alles hebben in het leven. Toch blijft het voor ons een compliment en voor MKB Adviseurs wellicht een extra om ook hiermee weer succesvol(ler) te zijn en te blijven in het midden en klein bedrijf.

Maar wat hebben wij nu niet bereikt? Nou gewoon, dat niet alle franchiseorganisaties een deugdelijk handboek hebben en hebben ze er wel een dan wordt het zeker niet bijgehouden. Dat er fatsoenlijke franchisecontracten worden gemaakt waarin het partnership veel evenwichtiger wordt vastgelegd. Dat franchisenemers continu worden geschoold om een volwaardige (gespreks)partner te zijn. En financieringsarrangementen waarin het ondernemerswaardig inkomen van de franchisenemer niet een restpost is onder aan de streep en het risico van de bank en of franchisegever niet meer de meeste aandacht krijgt. En dat mediation in franchiseland meer praktische oplossingen biedt tussen partijen en dat continuïteit van de relatie belangrijker is dan het geneuzel over de kleine lettertjes in de franchiseovereenkomst. En dat franchisenemers zich (beter) laten adviseren bij de aanschaf van een franchise en vooral nadenken over hun eigen oudedagsvoorziening. Bij verkoop van hun franchise is de goodwill altijd de grote tegenvaller en zeker niet voldoende om daarna een campertje te kopen en wat van de wereld te zien. Maar ja wij hadden dan ook de franchisegevers als klant en niet als partner. Alhoewel een tijdelijke gezagsverhouding met onze klanten had een hoop discussies gescheeld.

Maar goed het zit er dus op en met het voortschrijdend inzicht kan ik nu met een zucht van verlichting eindigen met “Franchise is een boeiend spel maar … ik ben helemaal uitgespeeld”. Als laatste wil ik de lezers bedanken voor hun hoge acceptatiegraad en mijn klanten voor de vele warme momenten en niet te vergeten leerzame lessen, want er is geen klant geweest waar ook ik niet iets van geleerd heb. En dat was altijd weer goed voor een steeds beter uurtarief.

Frank R Marsman
post@fmfranchise.nl

 

Franchise+ Franchiseplus
Redactie