Tips voor een succesvolle App strategie

De app-economie is nog lang niet verzadigd.  Per dag wordt er gemiddeld 3 uur in apps besteed. Dit is 50% meer dan 3 jaar geleden. Een grote potentiële markt dus als u een ​app wilt laten ontwikkelen​ voor uw organisatie. Met app-marketing zorgt u ervoor dat u app-gebruikers vindt en behoudt.

Toch is het behouden van app-gebruikers moeilijker dan u denkt. De echte  uitdaging begint na de download campagne. Hoe zorgt u ervoor dat app-gebruikers uw app blijven gebruiken? In dit artikel geef ik tips hoe u een Appcampagne op kunt zetten zodat u de meest rendabele app-gebruikers vindt en behoudt.

Er mag dan wel een grote vraag zijn naar apps, maar dit betekent ook dat de concurrentie groot  is. Gemiddeld wordt ​80% van de gedownloade apps nooit meer gebruikt​ na de eerste drie maanden van het downloaden. ​Vaak ligt dit niet aan de kwaliteit van de app, maar aan de content strategie erachter; want die is er vaak niet. Met regelmaat worden app-marketingcampagnes opgezet om een legioen aan nieuwe gebruikers te realiseren, zonder dat er een concreet plan is om de gebruikers te behouden.

De uitdaging zit hem niet zozeer in het verkrijgen van nieuwe downloads, maar aan het behouden van de app-gebruikers en er meer rendement uit te halen. Vaak zijn gebruikers weinig tot niet getarget op basis van persoonlijke voorkeuren en daar gaat het al snel mis.

Hierdoor is er geen match tussen de app en de gebruiker, wat weer leidt tot snelle desinteresse en het beëindigen, of zelfs verwijderen van de app.

Het merendeel van alle app-gebruikers zijn weinig tot niet winstgevend. Ook hier geldt de 20-80 regel van Pareto. Zo zorgt ongeveer 20% van de app-gebruikers voor 80% van de app-omzet. Deze 20% app-gebruikers zijn trouw, keren frequent terug naar de app, doen meer aankopen en functioneren als app-ambassadors. Kortom: die wilt u identificeren, hebben en behouden.

Gelukkig zijn er tal van manieren om ervoor te zorgen dat u die 20% app-gebruikers behoudt. Het belangrijkste uitgangspunt is dat de app relevant dient te zijn voor de gebruiker.

Hoe zorgt u ervoor dat uw app relevant is en blijft?

1. Zorg voor relevante downloads van uw app

Elke app heeft een downloadlink met verwijzing naar een plek in de appstore. U begint met relevante downloads te creëren door de app te communiceren binnen het netwerk van de organisatie. Dat doet u door inzet van sms, mail en whatsapp welke u verstuurt naar uw bestand van klanten, stakeholders, leveranciers, personeel, familie en vrienden. Ook kan de applink worden gedeeld via social media kanalen van de organisatie en personeel en derde belanghebbenden.

Iemand die interesse heeft in uw app downloadt deze.  Deze downloads - vanuit uw netwerk - zijn het meest relevant en vormen een prima startpunt voor uitbouw van uw app-gebruikers.
 

2. communicatie op basis van profielen

Als een app-gebruiker de app downloadt dan doet hij dat niet zomaar. Dit is vaak een lokale gebruiker met interesse in uw dienstverlening. Dit kan een klant zijn maar ook een potentiële klant. Het advies hierin is de inzet van een slimme app. Dit betekent dat de app-gebruiker direct na het downloaden een profiel aanmaakt in de app zodat u weet of het zakelijk of privé is, hoeveel werknemers het bedrijf heeft, wat is de functie van de gebruiker, waar woont hij/zij, wat zijn/haar interesses, et cetera. Ook is het belang dat de app-gebruiker zijn profieldata in de app bevestigt en akkoord gaat met privacy reglement. Dit is van belang voor de AVG. U kunt de gebruiker nu mailen, bellen en pushberichten sturen. Bij gebruik van een slimme app behoort dat u alle profielen in een dashboard kunt analyseren en dat alle profielgegevens in Excel ( of ander format) kan worden gedownload.
 

3. communicatie van de juiste content

Een app maken van een organisatie zonder content strategie is niet verstandig. Dit leidt in de meeste gevallen tot een mislukking.  Met een slimme app kunt u in bulk pushberichten sturen op basis van een profiel. Dit kan nieuws zijn. Bijvoorbeeld een white paper over pensioenverzekeringen voor de DGA. Deze stuurt u getarget naar alle app-gebruikers die voldoen aan het profiel “pensioen” en “DGA” en bijvoorbeeld “klant”. Uw klant krijgt een pushmelding met tekst als ” Heeft u al een pensioenverzekering? Bij klikken op pushbericht opent de PDF automatisch op mobiel.

Van belang is dat er iemand in de organisatie zorgt dat er periodiek content wordt gemaakt en verstuurd. 

De smartphone  is onze permanente verbinding met de buitenwereld en is wereldwijd het nummer een medium voor het raadplegen van nieuws en  het zoeken naar nieuwe producten en diensten.