Reclame en het menselijk brein

Weten hoe de hersens van je klanten werken is essentieel in elke reclamecampagne. Wat zet ik wel en niet in mijn banner? Hoe positioneer ik de foto? Welke kleuren gebruik ik? Zaak is te weten dat onze hersens eigenlijk nog erg primitief zijn en niet veel anders werken dan die van een gemiddeld zoogdier. Veel van onze beslissingen nemen we instinctief en op emotie. Deze beslissingen nemen we vaak binnen een paar seconden.

Is dit belangrijk voor marketeers? Natuurlijk! Inhaken op deze gevoelens en rekening houden met deze reacties zal je een voordeel geven. Waarschijnlijk zul je een aantal van de onderstaande tips al kennen, maar ik hoop er toch een paar te noemen waar je niet aan gedacht hebt.

Bij Koopplein.nl gaan we in ieder geval proberen een nieuwsbrief te maken, zonder tekst. Eens kijken of dit andere resultaten in de statistieken gaat geven.

16 tips over hoe de hersens werken en wat je daarmee kunt doen

1) Emoties worden vijf maal sneller verwerkt dan ander informatie. Wil je dus als merk beter blijven ‘hangen’ zorg voor boodschap die de emotionele snaar raakt.

2) Emoties laten een diepere indruk achter dan rationele gedachten. Vandaar dat bijvoorbeeld humor in reclame werkt.

3) Onze hersens houden van plaatjes. Afbeeldingen worden 60.000(!) sneller verwerkt dan tekst. Wat moet je dus altijd doen..?

4) 90% van alle data die onze hersens verwerken is visueel, we onthouden plaatjes met tekst beter dan tekst alleen…

6) Het primitieve gedeelte van de hersens is ontvankelijk voor gevaar, seks en eten. Toch een beetje de eerste levensbehoefte van de oermens (overleven en voortplanten). Dus de ideale reclame is een mooie dame/heer uit een vliegtuig te laten springen, terwijl zij/hij een hamburger eet…

7) Probeer eens een nieuwsbrief te sturen zonder tekst, alleen met afbeeldingen. De uitdaging voor elke marketeer. Koopplein.nl neemt deze handschoen op.

8) Vroeger moesten we snel gevaar herkennen en relaties opbouwen. Dus onze hersens zijn getraind op menselijke gezichten en op non-verbale communicatie.

9) Het gedeelte van de hersenen dat plaatjes verwerkt, ligt tegen het emotionele centrum aan. Plaatjes die emotie oproepen werken dus erg sterk!

10) Gezichten trekken de aandacht, maar baby’s maken ook emotie los.

11) Laat het gezicht in je reclame naar je CTA (call-to-action) kijken. Onderzoek heeft echt aangetoond dat de ogen van de ‘lezer’ daar dan ook naar toe gaan.

12) Zoom in op een gezicht. Dit werkt beter. Men kan beter zien, waar naar gekeken wordt in de advertentie!

13) Kleuren zijn belangrijk! Kleuren activeren emoties!

14) Alleen het kleurgebruik bepaalt voor 62-90% ons gevoel over een product.

15) Geel activeert het angstcentrum, blauw en groen geeft vertrouwen, rood is een waarschuwende kleur.

16) Reacties op kleur zijn enigszins cultureel bepaald. Testen is belangrijk.

Heb je gemerkt dat we tip 5 overgeslagen hebben? Als het genummerde afbeeldingen in kleur waren geweest was het je vast meer opgevallen… Zie je wel?

Duidelijk is dat een afbeelding of video beter werkt dan alleen tekst. Aan de andere kant blijft Google (voor de SEO) ons dwingen om meer tekst te gebruiken. Want dat maakt onze pagina uniek. Voor een optimale waardering van Google dien je een tekst te schrijven van circa 1800 woorden unieke tekst. Wie leest dit nog? Facebook wil juist weer niet dat we (te veel) tekst in onze plaatjes zetten. Er is dus nog wel enige tegenwerking vanuit de markt. Maar dat maakt de uitdaging groter.

Mocht je nog toevoegingen hebben op deze tips, ik lees ze graag!

Henk Meijer 
Directeur Koopplein.nl

Henk Meijer
Henk Meijer Henk Meijer
Spreker & Trainer social media, online ondernemen en SEO
Bekijk ook