Op uw plaatsen … af !

Je ziet nooit eens in de krant onder de rubriek franchise een wervende advertentie met de tekst:

Zelfstandig ondernemer gevraagd
met tenminste ƒ 75.000 eigen geld
en … een lichte voorkeur voor SM

Want als wij eerlijk zijn, zoeken wij dat soort ondernemers eigenlijk allemaal. Zelfstandigheid is leuk, maar zeker niet overdrijven. Als franchisegever hebben wij alleen producten en diensten in huis, die aan de man gebracht moeten worden, dus kom op, aan de slag! Wij hebben daar, volgens onszelf dan, een geinig kunstje voor ontwikkeld en beschreven in een handboek en dichtgetimmerd met een contract. En naast de provisie op diensten en producten moet er voor dat kunstje natuurlijk ook betaald worden. Wij hebben dat geharmoniseerd en noemen dat fee. Om te zorgen dat alles gaat zoals wij denken dat zou moeten, hebben wij een paar formulemanagers ingehuurd, die zonder afspraak en altijd op het verkeerde moment de franchisenemer bezoeken. Checklist in en sancties achter de hand.

Voor de bank, de buren en natuurlijk voor onszelf moeten er ook altijd nieuwe vestigingen bijkomen. Maar waar haal je tegenwoordig een gemotiveerde en getalenteerde franchisenemer vandaan? De kranten staan vol en de franchisebeurzen leeg. En dan beurzen in meervoud, want wij hebben er twee dit jaar – wat een weelde. Daar is over nagedacht. Voor een behoorlijke stand met een leuk meisje en een mooie folder ben je toch al gauw twintig flappen kwijt en wij hebben nu het genoegen dat twee keer te doen of maken een gok door voor één van de twee te kiezen. En er is dit jaar ook een primeur op de beurs. U kunt spreektijd huren, voor honderd gulden per minuut. Na de schriftelijke cursus “spreken in het openbaar” is dit de ultieme gelegenheid om zelf uw eigen examen te betalen. Laten wij de kandidaat-franchisenemers nu eens een gulden per minuut betalen als ze naar ons willen luisteren…

Wellicht komt er iemand nog eens op het idee om op een andere wijze en vanuit een ander perspectief de nodige franchisenemers te werven. Want wij blijven ze nodig hebben. Maar hoe ziet onze doelgroep er eigenlijk uit? Denkt u echt dat er ergens in Nederland een echtpaar in bed ligt dat droomt van 5 jaar lang frites bakken of hypotheken verkopen? 

Waar dromen ze dan echt van? Zelfstandig en nooit meer in loondienst. Een eigen bedrijf, de toekomst in eigen hand hebben. Voor jezelf werken. Daar gaat het om! Maar als ondernemer weten wij allemaal, dat het tegenwoordig niet meer zo makkelijk is een eigen bedrijf op te starten. Wat komt er niet bij kijken? De overheid, de bank, de notaris, de accountant en heb je eindelijk het lek boven water, dan wordt die inspanning nog eens negatief beloond door de fiscus.

Dus wat hebben ze als eerste nodig … een adviseur, bedrijf of organisatie die ze helpt die droom waar te maken. En voor ons kan dat echt heel goed met frites bakken of hypotheken verkopen. Daar is niets mis mee. Alleen het uitgangspunt is anders. Er blijft natuurlijk altijd nog een groot verschil tussen een dompteur en een adviseur. En iemand iets leren is ook net weer iets anders dan iemand iets voorschrijven. 

Na een periode waarin iedereen, die je om welke reden dan ook nodig had, met vakantie was staan wij weer in de startblokken om in de laatste vier maanden van dit jaar onze goals te verzilveren. Om fantastische mensen binnen te halen die er van dromen om zelfstandig ondernemer te worden en daarbij uw hulp en advies nodig hebben. En desnoods daarvoor uw frites of hypotheken wel willen verkopen. Als ze maar hun een eigen bedrijf kunnen runnen en 5 jaar lang op uw steun en support kunnen rekenen. Noem vanaf morgen uw fee gewoon advieskosten en dan maar hopen dat zij uw adviezen in verhouding vinden met die advieskosten.

Wij zien u wel weer op de beurs – in gesprek met een enthousiast echtpaar met een droom.

Frank R. Marsman