OK – On the Go - Tikkie – Skippen - Payconiq

Er worden steeds meer betaalmethodes ontwikkeld om het leven van de consument makkelijker te maken. Maar wordt ook gedacht aan het belang van de ondernemer?

Natuurlijk volgt een slimme ondernemer de wensen van zijn klanten, maar wat nu als die klanten op verschillende manieren willen betalen?  In de jaren BCC (Before Credit Card) was een betaling óf met munten en briefjes óf met een eurocheck. Simpel, maar ook tijdrovend en foutgevoelig. Ruimte dus voor verbetering door technologie.

Amazon Go test een hypermoderne manier van afrekenen in de supermarkt op het Amazon hoofdkantoor. Bij binnenkomst wordt je telefoon geregistreerd. Alles wat je in je mandje legt wordt via camera’s en NFC technologie geïdentificeerd en als je de winkel uitloopt wordt via je telefoon het bedrag aan boodschappen van je rekening gehaald. Super handig: afrekenen zonder menselijke tussenkomst. Niet duidelijk wat het kost om al deze apparatuur aan te schaffen en te installeren. Mijn vermoeden is dat maar weinig MKB bedrijven zich dit kunnen veroorloven.

“Afrekenen zonder kassière” kan ook al bij Albert Heijn, Jumbo en andere Nederlandse supermarkten. Hier scan je zelf je boodschappen, maar de betaling gaat nog steeds via een kassa en middels een – al dan niet contactloze - PIN betaling. Is dat binnenkort ook al weer oud? Wie weet,  want ABN AMRO met Tikkie en ING en Rabo met Payconiq willen graag dat betalingen direct van rekening naar rekening gaan, zonder tussenkomst van een verwerker van PIN transacties.

Spar heeft op de Hogeschool van Utrecht onder de naam Skippen een kassa-loze supermarkt geïntroduceerd waar met Tikkie via de mobiele telefoon kan worden betaald. En ook komen er steeds meer aanbieders van mobiele portemonnees, zoals bijvoorbeeld ApplePay en de OK App.

Hoe je aankopen betaalt, maakt voor de consument niet zoveel uit. Als het maar klopt en makkelijk en snel is! Of een mobieltje uit je zak halen en een QR code scannen makkelijker is dan een (contactloze) betaling met een pasje betwijfel ik, maar ik weet wel dat we liever zonder PIN pas van huis gaan dan zonder telefoon… Dat geldt al helemaal voor de generatie van mijn kinderen.

Maar wie denkt er aan de MKB-ondernemer? Die wil helemaal die kassa niet de winkel uit. Dáár wordt toch immers de klantrelatie gesmeed en mogelijk nog een mooie bijpassende accessoire (of een extra consumptie) verkocht. Óf, ook niet onbelangrijk, een fooi gegeven.

Bovendien zullen ondernemers niet blij zijn met een aparte bankoverschrijving voor íedere verkooptransactie. Dat betekent tientallen ontvangsten per dag en een onoverzichtelijke bankrekening. En bijschrijvingen kosten minimaal 7 cent bovenop de kosten voor iDeal of Credit card. Het wordt zo flink duurder dan PIN Betalingen.

Voor een winkelier of horecaondernemer is het dus zinvol om een kassa (met PIN Terminal) te houden en de betalingen te verzamelen en in een keer uit te laten betalen.

Om de klant keuze te bieden moet die kassa of terminal in de toekomst naast PIN betalingen ook Payconiq, Tikkie, Go, OK, Apple Pay, Android Pay, PayPal, WeChat Pay en Bitcoins als betaling kunnen accepteren. Een forse uitdaging voor leveranciers als CCV. Niet in de laatste plaats omdat de lijst betaalmogelijkheden vast nog veel groter wordt, maar daarna ook weer zal krimpen als betaalmethodes uit de gratie raken en verdwijnen (zoals ClickandBuy, MyOrder en de Chipknip).

Boeiende materie omdat technisch zoveel mogelijk is. Maar, voor de ondernemer zijn niet alleen techniek en kosten belangrijk. Prioriteit nummer 1 is het behouden van persoonlijk contact met de klant!

Diederik Werdmölder
Oprichter van European Merchant Finance

Diederik Werdmolder
Diederik Werdmölder Diederik Werdmölder
Oprichter van European Merchant Finance
Stel je vraag aan Diederik Werdmölder
CAPTCHA