Medewerkers goed belonen draait niet alleen om geld

Personeel werkt graag voor een werkgever die goed beloont. Daarmee vertel ik waarschijnlijk niets nieuws. Ik hoor echter regelmatig van franchisenemers dat ze werknemers moeten laten gaan of niet kunnen aannemen ‘omdat ze te veel geld willen’. Soms is dat vast het geval. Maar ik weet zeker dat ze met een creatief en sterk beloningsbeleid vaak wél zijn te behouden óf zijn binnen te halen.

Wekelijks worden we doodgegooid met cijfers over de krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn bijna geen ondernemers meer die níet merken dat het lastiger is om personeel te vinden dan een paar jaar geleden. En het wordt alleen maar lastiger. Het beloningsbeleid is een sterke en vaak vergeten ‘tool’ om werknemers binnen te halen én (langer) te behouden. Oók voor kleinere franchisenemers met weinig personeel.

Meer dan geld

Als franchisenemer zijn er legio mogelijkheden om werknemers te belonen. Van standaard salarisverhogingen en een dertiende maand tot bonusregelingen. Dit zijn echter allemaal ‘financiële’ beloningsvormen. Meer geld bieden is en blijft uiterst effectief, maar soms is het financieel niet mogelijk. En het hoeft vaak ook niet.

Benieuwd naar alternatieven voor een financiële beloning? Beloon een goed presterende medewerker met een mooie cursus of training. Of geef bonussen in natura, bijvoorbeeld in de vorm van extra vrije dagen. Ook effectief: sponsor een uitje of een borrel.

Nóg beter: vraag de medewerker wat hij graag als beloning zou willen ontvangen als hij goed presteert. Lang niet elke medewerker wil alleen maar ‘meer geld’. Door te luisteren naar de medewerker, komt u met een beloning die gegarandeerd aanslaat en motiveert. Een goed doordacht beloningssysteem is afgestemd op zowel de personeelswensen als de mogelijkheden binnen uw franchiseonderneming. 

Voorkom onrust

Het is misschien verleidelijk om medewerkers ‘gewoon’ naar eer en geweten te belonen op basis van hun geleverde werk. Maar dit is ook risicovol, want het belonen van werknemers ligt gevoelig. Medewerkers kunnen een beoordeling ervaren als willekeur, met onrust, ontevredenheid en demotivatie tot gevolg. Zorg daarom altijd dat het verband tussen de (extra) beloning en de beoordeling duidelijk is.

Denk de opzet van het beloningssysteem ook goed door. Er bestaat geen blauwdruk die gegarandeerd aanslaat. Bedenk goed wat effectief is voor úw franchisemedewerkers. Wordt het een functiebeloning of een prestatiebeloning? Koppelt u een bonus aan de competenties of aan behaalde doelstellingen? En geeft u die bonus per maand, per kwartaal of per jaar? Weeg dit soort keuzes goed af en leg het vast, want anders kan uw beloningsbeleid averechts werken.

Groot en klein

Een beloningsbeleid is overigens niet alleen weggelegd voor grotere organisaties. Juíst niet. Het hoeft niet uitgebreid en ingewikkeld. Als franchisenemer met een paar medewerkers is dit extra overzichtelijk, helder en eenvoudig op te zetten. Wanneer de onderneming groeit, is het gemakkelijk breder uit te rollen. Een tip die ik startende ondernemers nog wil meegeven: koppel bonussen voor medewerkers aan het bedrijfsresultaat. Zo monden de bonussen niet uit in een financiële strop.

Aantrekkingskracht op nieuw personeel

Ik heb al een paar voordelen van een goed beloningsbeleid aangehaald, maar het mooie is dat het op meerdere manieren zijn vruchten afwerpt. Het draagt niet alleen bij aan het langer behouden van personeel, maar zorgt ook voor meer enthousiasme, motivatie en betrokkenheid op de werkvloer. Ook belangrijk in deze krappe arbeidsmarkt: het vergroot de aantrekkingskracht van uw bedrijf en vergemakkelijkt daarmee de zoektocht naar nieuw personeel. Daarom heb ik nu eigenlijk nog maar één ‘beloningsbeleidtip’: ga er zo snel mogelijk mee aan de slag!

Tim van ’t Hoff
HR-consultant
Tentoo

Tentoo