De kassa als goudmijn

Natuurlijk is de kassa een nuttig hulpmiddel om snel en efficiënt klanten te helpen. Artikelen worden gescand en voor de juiste prijzen afgerekend. Verschillende betaalsoorten, elke avond een dagrapport, heel handig allemaal. Maar ongemerkt verzamelt zo’n kassa dagelijks een schat aan gegevens. Over klanten bijvoorbeeld, wie koopt wat, wanneer en hoe vaak. Welke klanten blijven opeens weg? Door deze data goed te gebruiken wordt de kassa een goudmijn voor franchisenemers.

Hapklaar

Klanten waarderen vakkennis en een persoonlijke benadering, daar komen ze voor naar de winkel. Om klanten goed te kunnen adviseren is inzicht nodig. Daarom ontsluit een moderne kassa de “big data” in hapklare brokken. Gedetailleerde productinformatie bijvoorbeeld, met aantrekkelijke video’s op een handige tablet. Of de aankoophistorie van een klant, wat hij vorige keren gekocht heeft. Een modern kassasysteem ontsluit niet alleen de winkelaankopen maar ook de weborders. Dat geeft een compleet beeld over alle aankopen van een klant.

Klantenbinding

De consument maakt geen onderscheid meer tussen mobiel, web en winkel, hij verwacht altijd en overal dezelfde service en beleving van een formule. Door de winkelvoorraad uit de kassa te tonen op de webshop komen klanten aantoonbaar meer naar de winkel. Afhaalorders dienen zich aan op de kassa zodat artikelen uit de winkelvoorraad opzij gelegd kunnen worden. Weborders ruilen of terugbrengen in de winkel, ook dat kan via de kassa, heel handig met retourpinnen. Zo helpt de kassa om klanten in de watten te leggen, ze komen er graag voor terug! 

Nooit meer nee-verkoop

Het is ondoenlijk om alles op voorraad te houden in de winkel. Toch mogen klanten niet met lege handen de winkel uit lopen. Nee-verkoop is een belabberde winkelervaring. Daarom ondersteunt de kassa “store to door” thuisbezorgen. Als een artikel niet op voorraad is in de winkel en wel in het centrale magazijn of bij de leverancier, dan kan de klant betalen aan de kassa en wordt het artikel gewoon thuisbezorgd. Dit betekent extra verkopen voor de winkel en het draagt ook nog eens bij aan de klanttevredenheid.

Fans

Door de kassa te koppelen met een marketingpakket worden de allermooiste campagnes werkelijkheid. Klanten die al 3 maanden niet meer in de winkel zijn geweest? De kassa geeft een seintje aan de marketeers voor een “we missen je” waardebon. Klanten die opvallend veel besteden krijgen een top-klant voordeel. Jarig geweest? Korting op je favoriete product. Een complex of duur artikel afgerekend aan de kassa? Nog voor de klant de winkel uitloopt ontvangt hij een gebruiksaanwijzing of garantiebewijs op zijn mobiel. Op deze manier helpt de kassa om van trouwe klanten ware fans te maken.

Kortom, de kassa is veel meer dan een efficiënt hulpmiddel aan de balie. Deze goudmijn verzamelt in alle stilte kostbare gegevens over klanten en draagt direct bij aan klantenbinding en extra verkopen.

Karin Valk
Algemeen directeur
Valk Solutions

Karin Valk