Iconische Imagobeleving. Iconisch? Zelfs wat ongrijpbaar

Het realiseren van een iconische imagobeleving voor je merk of formule, hoe magisch is dat. Iconisch klinkt groots, wat onbereikbaar, ongrijpbaar zelfs tot soms onvoorstelbaar. Ieder heeft er een eigen gevoel bij omdat het in de bron gaat over persoonlijke smaak, voorliefde, emotie en bovenal persoonlijke verbinding. Maar wat maakt dat een merk of formule iconisch is? Wat maakt dat iemand zich verbonden voelt? Want dat is key. 

Een paar herkenbare voorbeelden van iconische mensen voor u en mij zijn: Johan Cruyff, Martin Luther King, John F. Kennedy en Sean Connery. Dit is slechts een greep uit veel iconen. Het zijn mensen met een eigen missie, die gingen voor hun doel of juist voor die van anderen, met ongekende talenten en die wisten te ontroeren, verrassen, verblijden of verwonderen. Ze gingen voor alles om hun maximale resultaat te bereiken. We voelden ons verbonden met hen en nog. Iconische producten zoals de paperclip, computer en telefoon die niet meer weg te denken zijn uit ons dagelijkse leven. Ze zijn nodig, handig, slim en functioneel. Onlosmakelijk verbonden. 

Iconische merken elk met een duidelijke propositie. Van ‘biertje’ direct weten dat het Heineken is tot de zwanen van onze blauwe trots de KLM. Noem de rookworst en tompouce dan is het HEMA. Kortom Hollandsche trots. Pure merken en nostalgie in moderne tijden waarmee we ons verbonden voelen, hier in Nederland en ver daarbuiten. 

Consument raken in het hart 

Het begint ergens, maar waar en hoe? En wie bevestigt dat je iconisch bent en de imagobeleving waarmaakt? Dat is de consument zelf. Dat is wanneer je deze weet te raken en tot liefhebber weet te verbinden. Een soort lifestyle community rondom je merk of formule weet op te bouwen. Dat zij jouw lifestyle gaan ademen en uitdragen zodat er één cultuur ontstaat. Maar hoe doe je dat? Dat is een goede stap om iconisch te worden. Maar, uitsluitend voor een specifieke doelgroep die als het ware je eigen DNA wordt, die van jouw als merk of formule, van je personeel en jouw klanten(groep). De bron van iconische imagobeleving is weten te raken, te verbinden en authentiek te zijn. Daar begint het mee. 

In the spotlight 

La Differenza start dit jaar met merken of formules in the spotlight te zetten. Die al stappen hebben gezet of goed op weg zijn in het creëren van verbinding met hun doelgroep. Of dit nu onbekende, nieuwe spelers of de bekende zijn, van internationaal tot nationaal. Een aantal best off passeert dit jaar de revue vanuit La Differenza belicht of vanuit het merk of de formule zelf. 

Merkselectie: A.S. 98 - verbinding karakter schoenen én liefhebbers 

Het authentieke schoenenmerk is goed op weg. Hierbij een schets voor als je ze nog niet hebt ontdekt. De Italiaanse eigenaar Piero Oliosi & familie hebben als visie dat ze traditie, innovatie, Italiaans vakmanschap en passie combineren. Een collectie maken die past bij alle smaken en stijlen van internationale culturen. A.S.98 schoenen, maar ook tassen en riemen, zijn karakteristiek met handgemaakte versieringen die eigenzinnigheid uitstralen. Draagbaar in alle variaties van een citytrip, stoer onder chique gekleed of outdoor. Net zo karakteristiek als hun liefhebbers qua levensstijlen en smaken. Samen zijn ze verbonden door dezelfde ideologie om origineel, oneindig creatief en authentiek te zijn. 

Hoe verbindt het merk zich met hun liefhebbers? 

Enerzijds kan je A.S.98 crew member worden waarbij je een persoonlijk klantprofiel krijgt. Anderzijds en daar gaat het om is daar #beASyouare. Hier wordt online een portret geschetst van de ‘dragers’. Zij zijn heuse ambassadeurs die met een korte biografie over wie ze zijn hun A.S.98 story vertellen hun favorieten. Ze zijn eigen, voelen zichzelf én zijn verbonden met het merk. Hun karakter matcht met die van hun keuze A.S.98 schoen. Hoe mooi is dat. Hun kracht om iconisch te worden met de originele signatuur, het anticiperen op marktontwikkelingen en trends en eigen story tellers, de klant zelf. Wat het nog completer gaat maken en een grote kans is voor het merk om een eigen ontmoetingsplek te creëren voor hun liefhebbers. Nee, niet zomaar een winkel. Een A.S.98 plek die ook weer de sfeer ademt met een karakteristiek concept. Benieuwd. Gaan ze de uitdaging aan in 2021? 

Marja Groen
La Differenza

Marja Groen Marja Groen
Directeur