Hoezo verantwoordelijk …

De troonrede nog maar even doorgenomen, maar daar wordt je echt niet vrolijk van. Zeker als je maar een kleine ondernemer bent en ook nog aangesloten bent bij een franchiseorganisatie. Maar liefst 18 miljard euro moet er worden bezuinigd, bijna 40 miljard oud geld.

En waar moet dat geld vandaan komen? Juist, uit de huishoudportemonnee van mijn klanten. En of dat al niet erg genoeg is, mijn franchiseorganisatie dwingt mij nu ook nog eens extra te investeren in mijn winkel. De pui moet worden opgeknapt want er komen steeds minder klanten binnen. En omdat ze steeds minder kopen moet mijn personeel verplicht en tegen betaling op cursus en dan verwachten ze ook nog eens dat ik zelf kom. Ik zat al in de handel toen mijn franchisecoach nog niet geboren was. En in plaats dat de franchiseraad mijn belangen behartigt gaan ze akkoord met het advies van de franchisegever om de reclamepot met 1 procent extra te spekken. Hoe halen ze het in hun hoofd?

Wat dat betreft krijgt mijn franchisegever toch steeds meer trekjes van mijn tandarts. De ontvangst was geweldig, maar voordat je het weet lig je hulpeloos in de stoel en kan het boren beginnen. Uiteraard zonder verdoving en voordat je bekomen bent van de schrik en de pijn ligt de rekening al op de mat. En ik moet altijd terug komen.

Met dat soort gedachten is er zeker geen sprake van harmonisch franchise. Het oorspronkelijke idee was om samen als twee zelfstandige ondernemers een plezierig bestaan op te bouwen. En daar hoort dan wel een eigen verantwoordelijkheid bij voor het rendement in het eigen bedrijf. En in deze tijden is het wel zaak deze eigen verantwoordelijkheid ook zelf te dragen, ook al was men het een tijdje niet gewend. 

Het is immers veel makkelijker om in tijden van veel en nog meer de meestal toch wat dominante leiding van de franchisegever te accepteren. Het gaat immers goed. Maar nu de economie wat rimpels en scheuren vertoont  wordt men wakker en is de schuldige snel gevonden en regent het klachten. Er komen minder klanten in mijn winkel, wat gaat u daar aan doen franchisegever? De marge loopt ook terug, koopt u nog wel slim in? En hoe kunt u nu de reclamebijdrage verhogen? U ziet toch zelf wel hoe ik er voor sta. Juist nu is het zaak de samenwerking aan te trekken en in goed overleg de noodzakelijke aanpassingen door te voeren. Het wordt zeker niet slechter als u er weer eens ouderwets tegenaan gaat en ook echt gaat verkopen in plaats van fysiek aanwezig zijn. Het mooie is nu, dat er weer een duidelijke scheiding komt tussen echte ondernemers en franchisenemers.
 
En dan hadden wij ook nog onze Nationale Franchisedagen. Ondanks alle inspanningen was het weer geen feest. Er zal best wel een aantal kandidaten zijn gescoord en ook de organisatie zal wel weer met gigantische bezoekersaantallen komen, maar het was dit jaar echt te mager. Dit keer waren zelfs de bezoekers gefrustreerd omdat ze na kilometers file nog geen 5 procent van onze nationale franchiseformules gepresenteerd zagen. Het is wellicht tijd om gewoon weer regionaal te gaan werven met minimale kosten en een maximale inzet en warm enthousiasme. Niet alleen het deelnemen, maar ook het bezoeken van beursen wordt steeds duurder en vooral tijdrovend. Daarnaast heeft tegenwoordig iedere zichzelf respecterende formule een informatieve website, die het de kandidaat franchisenemers in staat stelt zich breed te oriënteren om daarna veel gerichter afspraken te maken met de formule van zijn of haar keuze. Daarbij nog opgeteld de Nederlandse Franchise Vereniging als nationaal informatiecentrum en ons enig echte vakblad Franchise+, wat willen wij nog meer?

Nou eerlijk gezegd, wij willen nog veel meer en gelukkig voor ons detaillisten komen de meest fantastische maanden er weer aan. Met name december moet toch echt het afgelopen jaar wel heel erg goed maken, willen wij met index 2003 ook inderdaad op drie cijfers uitkomen. 
Bent u er klaar voor …

Frank R Marsman