Hoe kan je de beste franchisenemers aantrekken voor je foodconcept?

Sterke franchisenemers zijn noodzakelijk om te schalen. Dat geldt voor elke formule. Een foodfranchise verschilt echter op één gevoelig punt van andere sectoren: het product is een variabele, geen fixed asset. 

In een kledingwinkel worden de jurkjes en overhemden niet door de franchisenemer gemaakt. Service en infrastructuur kunnen variëren, maar de kwaliteit van de koopwaar is nooit in gevaar. Een Levi’s uit de shop in Almere is dezelfde als die in Maastricht. De maat, de kleur, de afwerking zijn uniform. Kopers kunnen blind bestellen. In foodservice is dat niet zo.

Elke maaltijd moet bereid worden

Ingrediënten moeten ingekocht worden en op de juiste manier bewaard, bereid en gepresenteerd worden. Als je er over nadenkt is het een wonder dat een hamburger in Noord-Holland hetzelfde smaakt als eentje uit het zuiden van dezelfde keten. Als er eentje slecht gemaakt wordt, gaat de hele keten wankelen. 

Dat de smaak van een gerecht overal hetzelfde is, is wonderbaarlijk. Het is echter effectief een wonder als ook de winstmarges overal even hoog zijn. Om dat te realiseren zijn er namelijk doortimmerde processen aan de achterkant nodig die gestoeld zijn op betrouwbare data. 

Doorwinterde ondernemers weten dat. Ze hechten belang aan de cijfers. Investeerders die surfen op buikgevoel, gaan doorgaans kopje onder. 

Winstmarges garanderen

Sterke kandidaten stappen niet in een formule louter omwille van de belofte aan marketingondersteuning. Ze kiezen voor een foodfranchise omdat de processen loepzuiver zijn en de CoGS beheersbaar. Die garanderen immers de winstmarges per verkocht gerecht. 

Veel verkopen aan de voorkant, maar hoge kosten maken aan de achterkant, daar wordt niemand vrolijk van. Het is dus een goed teken als een kandidaat-franchisenemer zich niet door het koetswerk van je bolide laat omver blazen, maar ook onder de motorkap wil kijken, 

En de kleppen tellen. 

Prime cost, gemiddelde foodcostafwijking, stockrotatie… wie belang stelt in de data van een restaurantonderneming, weet doorgaans ook hoe ze te verbeteren. 

Sturen op data

Daarom digitaliseren foodservice-ondernemingen volop de back-of-house. Net zoals ze dat 10 jaar geleden ook voor de front-of-house deden. Ze willen meer inzicht krijgen in de cijfers die schuilgaan achter de winst- en verliesrapporten. Enerzijds om die data te kunnen voorleggen aan franchisenemers. Anderzijds, om er zelf op te sturen. 

Winstmarges in foodservice zijn immers nooit helemaal zeker. Daarvoor zijn er te veel bewegende onderdelen. Maar de kosten, foodcost in het bijzonder, zijn wel beheersbaar. En daarin schuilt de winst, zeker in onzekere tijden.

Door vitale processen als voorraadbeheer, aankoop en menu-engineering te automatiseren en digitaliseren krijgen restaurants grip op hun foodcost. De processen achter de productie worden inzichtelijk en repliceerbaar. Dat is essentieel voor een franchisenemer die op het punt staat veel geld te investeren. 

Bovendien is het voor hen een geruststelling als de franchisegever in de formule een back-of-housesysteem aanbiedt dat z’n waarde al bewezen heeft. Het voordeel werkt in twee richtingen. De franchisenemer wint tijd. Opstarttijd wordt gehalveerd als ze zich niet door een berg excelletjes moeten worstelen, maar een glashelder dashboard ter beschikking hebben. Franchisegevers op hun beurt zijn gerust dat de recepturen, allergenen en voedingswaarden altijd up-to-date zijn. En het merk beschermd is. 

Zo zijn ze zeker dat de hamburger in Noord-Holland even lekker is als die in het zuiden. En een gelijkaardige winstmarge oplevert.  
 

Ruud van Delft Ruud van Delft
F&B Tech Expert/Business Development Nederland

Een compleet back-of-house management-systeem voor franchisegevers en -nemers in de restaurantbranche. Vertrouw op concrete data om je formule te optimaliseren en met vertrouwen te schalen.

Stel je vraag aan Ruud van Delft