HELP! PERSONEEL. WAAR ZIJN ZE? HOE DAN? 8 TIPS VOOR U.

Waar zijn ze toch gebleven? En bizar, hoe is het ontstaan? De uitdaging voor 2022 ligt in de personeelstekorten. Het gaat nu al de boeken in met de historische krapte op de arbeidsmarkt. Verschillende oorzaken passeren de revue. Vergrijzing, eens, maar dat weten we al een generatie lang. Jongeren die liever ‘backpakkend’ de wereld over gaan, zeker na de lockdowns. En dat is bovendien net de doelgroep die drie of vier dagen werken al als fulltime ziet. En een bewuste keuze maakt van genieten boven werk. Tijdens de vaccinatie- en testperiodes was daar ook de GGD die mensen onder andere uit de Retail en Horeca trok door het mooie salaris. En zo meer. Conclusie. Personeel? Het lijken bijna zeldzame exemplaren aan het worden. Met 135 vacatures op 100 werkzoekenden (bron CBS) wordt een beroep gedaan op de inventiviteit van ondernemers.

Een belangrijk aspect wat volgens mij mag en moet worden toegevoegd, één die er altijd al was, is dat het vak van Verkoper in Retail behoorlijk onderschat en ondergewaardeerd wordt. Een understatement, zelfs nog los van het salaris. De kans ligt voor, dat om te buigen. Sterker nog. Juist nu is de tijd aangebroken om dit vak op het welverdiende podium te zetten. Hierbij acht tips waar u zelf als Retailer direct invloed op hebt. Voor de korte én zeker de lange termijn in de tijdsgeest van nu.

1. in co-creatie

Betrek uw personeel bij de ontwikkelingen van uw merk, formule, winkel, collectie tot en met de gastvrijheidsbeleving. Denk en werk in co-creatie. Creëer een ambassadeursgroep met een representatieve vertegenwoordiging vanuit uw organisatie met bij voorkeur ook klanten. Inspireer ze met een onderwerp binnen de kaders van uw merk. Daag ze uit om met ideeën, innovaties en wensen te komen. Zo betrekt en verbindt u ze.

2. functietitel waarde toevoegen

Creëer een functietitel die past bij uw formule/merk. Het vak van Verkoper is meer dan alleen verkopen, een vak apart. Zeker omdat de consument online alles kan vinden van trends, persoonlijk advies tot styling. Een unieke titel geeft cachet waar je bij familie en vrienden graag trots over bent en vertelt. Het geeft een gevoel van waarde dat je groeit in én voor een vak, bekroond met een certificaat. Van de Barista in een café, de Oliviero als wijnazijn- en olijfoliespecialist tot Fashionista in een modewinkel.

3. V8 factor voor personeel

Personeel vraagt nu meer van u als werkgever. Ter inspiratie, pas de ‘V8 factor’ toe in uw personeelsbeleid: Verras, Verwonder, Verblijd, Verrijk, Verwen, Verleid, Verbaas en bovenal Verbind. Geef hier inhoud en vorm aan, ben hierin authentiek, origineel en eigenzinnig. Match uw gewenste imago van wie u wilt zijn en wat uitstralen niet alleen naar klanten maar ook naar uw personeel. Doe dit in co-creatie, vraag aan hen wat ze verbindt en hoe ze zelf graag de V8-factor ervaren.

4. Sharen personeel

Voor die Retailer die out of the box wil en kan denken…
Breng in kaart per winkel waar uw pieken en dalen liggen binnen de openingstijden. Vraag dit ook aan niet concurrenten in uw winkelgebied/-straat. Maak een match wat bij de één een piek is en bij de ander structureel een dal moment. Creëer een ‘share colleagues pool’ en deel opleidingskosten. Interessant voor het personeel. Het vraagt wat organisatie maar samenwerken in deze biedt de kans.

5. shoppen op afspraak

Tijdens de lockdowns werden ondernemers ‘noodgedwongen’ creatief en vindingrijk. Het ‘personal shoppen’ op afspraak was veelal de uitkomst. Het creëerde omzet en de essentiële verbinding met uw klanten. Helaas is dat vaak losgelaten terwijl enerzijds een grote groep klanten dit waarderen. Juist een privé gastvrijheidsbeleving willen ervaren of een vriendenmoment boeken (garantie: hoge conversie). Anderzijds is het efficiënt en effectief voor de in te zetten uren op planbare momenten.

6. selectieprofiel

Toets het selectieprofiel van uw organisatie. Zit hierin de competentiemix die matcht met het gewenste imago, uw DNA? Wat maakt dat zij het Visitekaartje worden? Doe intern onderzoek naar de beste, verbonden en betrokken verkopers / managers en breng in kaart wat hun profiel is. Los van de prestatie- en competentiemix compleet met wat ze als ambitie, hobby, sport en interesses hebben, inclusief het karakter en inzicht in de familie-/vriendenkring. Dat geeft een beter W&S rendement.

7. solliciteren? opvalwaarde

Kijk wat voor W&S procedure het beste past in het walhalla van vacatures. Maak het bijzonder maar wel passend bij uw imago. In elk geval kort en krachtig met inzet van (social) media, een must. Maak bij meerdere vacatures er een event van waar een groep wordt geworven. Ze leren elkaar kennen en dit creëert direct binding met uw formule/merk. Vergroot dit uit in de pers zodat dit bekend wordt. Het gevoel dat je erbij wilt horen, dat is de essentie.

8. de ‘grijzen’

Speel in op de vergrijzing. Dit klinkt gek maar een grote groep wil nog graag werken. Gesierd door ervaring, betrokken-en gedrevenheid én loyaal. U kunt op hen rekenen. Een win-win situatie. Een aantal uren per week die voor hen en u vastigheid geeft. Zij voelen zich belangrijk en ‘doen nog mee’, voor u een stuk zekerheid. Uw teammix wordt rijker en meer van nu, extra gewaardeerd als u deze doelgroep als klant heeft.

Ik wens u veel succes met het zoeken en vinden van uw collega’s. Wees innovatief.

Met hartelijke groet,
 
Marja Groen
La Differenza