Heeft u een grote of een kleine …

Tegen een franchisenemer weten wij het altijd wel leuk te brengen. Begin voor uzelf en doe vooral die dingen waar u goed in bent en laat ons de dingen doen waar wij goed in zijn. Dus gewoon de basis uitgangspunten voor succesvol franchise en daar is niets mis mee. Voor de franchisegever geldt dat natuurlijk niet en uit de praktijk blijkt meestal wel, dat alleen het hebben van een slim kunstje nooit genoeg is.

Wij komen ze nogal eens tegen. Succesvolle ondernemers met een uiterst rendabel kunstje. Als dat niet geschikt is voor franchise nou dan weet ik het niet meer. Met een beetje hulp hier en daar is een exploitatiemodel in Excel altijd wel vet rendabel te krijgen en voor een geloofwaardig vestigingsplaatsonderzoek, een hard en toch nog net rechtvaardig franchisecontract en een  leer- en vooral leesbaar handboek is altijd nog wel een naar euro’s hunkerende adviseur te vinden. En met een beetje huiswerk en een opgepoetste balans is een financieringsarrangement ook wel binnen te halen. Zeker nu ook de Rabobank eindelijk landelijk gaat opereren en het financiële koninkrijk van de plaatselijke bankdirecteur langzaam afbrokkelt. 

De eerste franchisenemer is binnen en misschien ook wel de tweede en de derde. Maar dan begint de ellende. Wie gaat nu op bedrijfsbezoek en wie wordt de persoonlijke adviseur en begeleider van de franchisenemer? Want dat is toch de huidige vertaling van een franchisegever. Niks kinderachtig controleren met een drie pagina’s tellende checklist, die tijd hebben wij echt wel gehad. De moderne franchisecoach is nu de persoonlijke adviseur van de franchisenemer geworden, zowel commercieel als financieel en hij is daar ook voldoende voor opgeleid en getraind. Net zo onmisbaar in een succesvolle organisatie als de accountant, de fiscalist en de huisjurist. Overigens, betaalt u uw coach ook in die orde van grootte …?

Dus investeren in de eigen organisatie. Een slimme coach, die wellicht ook nog financieel betrokken is bij de exploitatie van de franchisenemer middels een fantasievolle bonus als de franchisenemer zijn prognose heeft gehaald. Natuurlijk een visual merchandiser, een professioneel reclamebureau en als de franchiseovereenkomst nog te wijzigen is de geinige verplichting gebruik te maken van een extern administratiekantoor. En dat dan meer om inzicht te hebben in het financiële huishoudboekje van de franchisenemer dan om zijn administratie kloppend te krijgen.

En dan zijn er maar twee keuzes, ofwel u verhoogt de fee ofwel u zorgt voor nog meer franchisenemers, die met een dragelijke fee en met behoud van een ondernemerswaardig inkomen toch uw overheadkosten kunnen financieren. Wat dat betreft is franchise net een grote tanker. Het kost heel veel energie om hem op gang te krijgen, maar vaart hij eenmaal dan is stoppen bijna niet te doen, tenzij u natuurlijk in een arrogant moment van onoplettendheid op de rotsen loopt en een faillissement onafwendbaar is. Dus gewoon hard doorvaren. En dat is wellicht het noodlot van de huidige franchiseorganisaties, kleine ketens werken niet. Om de altijd actieve concurrentie het hoofd te bieden moet er constant geïnnoveerd worden in mensen en materiaal. Uiteindelijk bent u met uw franchiseketen pas echt geslaagd als u voldoende euro’s bij elkaar hebt geschraapt zodat u met goedkeuring van de franchiseraad een radio of tv spotje op Nederland 1 kunt uitzenden. Het motto blijft dus groot, groter, grootst.

Vandaar dat zeker in franchiseland, en eigenlijk weet iedere man dat wel uit eigen ervaring, small is certainly not always beautifull. Dus wensen wij u weer veel succes met het werven van nieuwe en vooral broodnodige franchisenemers.

Frank R Marsman