Hardware & software

Een paar maanden geleden gingen de deuren open van de Simply bread-vestiging aan de Dam in Amsterdam. Hoewel de formule al een paar jaar staat als een huis, is iedere vestiging toch weer een spannend avontuur. Iedere nieuwe locatie vereist een eigen aanpak. Daarbij komt dat de vestiging in hartje Amsterdam mogelijkheden biedt op het concept verder te verfijnen.

In Amsterdam wordt gewerkt met twee concepten die vrijwel naadloos in elkaar overgaan. Overdag Simply Bread met een fris groen uitstraling. In de avonduren veranderd het interieur binnen een paar minuten in een andere sfeer, met een andere menukaart en met een andere naam: Simply Bites. Bij Simply Bites ligt de nadruk meer op lekkere hapjes tot maaltijden  dan op broodjes. Op papier kun je het allemaal vooraf uittekenen. Maar de praktijk is soms weerbarstiger. Je productaanbod wordt uitgebreid, dat moet je logistiek regelen, je bent gewend in Maastricht te werken met een ingewerkte ploeg van tien enthousiaste medewerkers. En dan moet je een nieuw team werven en inwerken die in een drie ploegensysteem werken. Ik vergelijk het wel eens met de hardware en software bij een computer. Onder hardware versta ik dan alles wat met het product te maken heeft: locatie, inrichting, het menu, de openingstijden. Je kunt een computer kopen met alle toeters en bellen, met een giga harde schijf of een turbo kloksnelheid. Maar zonder software draait een computer voor geen meter. Om de vergelijking door te trekken: ik zie de medewerkers als de noodzakelijke software.

Een deel van de medewerkers uit Maastricht heeft de overstap gemaakt naar Amsterdam. Ze groeien daarmee door in hun eigen loopbaan. Tegelijkertijd kunnen ze de nieuwe medewerkers in Amsterdam inwerken en vertrouwd maken met het Simply Bread-concept.

In feite is dat heel simpel: je moet het uiterste uit jezelf halen om het tot een succes te maken. Dat geldt voor mij als eigenaar, maar net zo goed voor iedere individuele medewerker. Niet iedereen is op alle onderdelen perfect. Dus moet je in de opstartfase elkaar leren kennen, weten wat je sterke en zwakke kanten zijn. Het gaat erom dat je optimaal gebruik maakt van je sterke kanten. Je hoopt dat er een collega is die juist heel sterk is op de punten waar jezelf zwak bent. Op die manier bouw je aan een team. Dat gaat niet vanzelf. Er zijn medewerkers die het concept min of meer vanaf de start tussen de oren hebben zitten. Er zijn medewerkers die je moet coachen, maar die zich goed ontwikkelen. En er zijn medewerkers waarvan je veel verwacht, maar waarvan je ziet dat ze niet in het team passen en dat ook niet op termijn doen. Dan kun je het beste afscheid van elkaar nemen. Dat laatste is in Amsterdam ook gebeurd in een aantal gevallen.

De eerste maanden in Amsterdam zijn naar wens verlopen. We merken dat het concept dat we al jarenlang in Maastricht in praktijk hebben gebracht, ook in Amsterdam werkt. Met het Simply Bites in de avonduren hadden we geen ervaring. Dat loopt redelijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het nog beter kan. Dat is een kwestie van sleutelen en verfijnen.

De afgelopen maanden waren vaak hectisch. Maar tegelijk ook heel enerverend. Het maakt nieuwe krachten in je vrij om als ondernemer aan een nieuwe uitdaging te werken. Door de vestiging in Amsterdam is de belangstelling voor ons franchiseconcept weer gestegen. Dat is verheugend. De komende tijd hoop ik het concept verder uit te rollen. Daarbij blijf ik kwaliteit voorop stellen. Ik leg de lat hoog, ook voor toekomstige franchisenemers. Want alleen door de lat hoog te leggen, kun je met elkaar tot topprestaties komen.

Franchise+ Franchiseplus
Redactie