Goede oogst vraagt goede voorbereiding

De nog kale druivenranken sieren de glooiende heuvels van Toscane. De winterse doch warme gloed van de zon laat ze voelen: een nieuw jaar is begonnen. Door de zorg, liefde en het juiste snoeien van de wijnboer hopend op een goed oogstjaar. Van het herplanten, de uiteindelijke groei, de oogst tot en met de eerste geur, smaak en gevoel van het rijke goed, de wijn. Al uitkijkend om samen met familie en vrienden op een waar oogstfeest. Vertrouwen in een goed wijnjaar en daarmee de bekroning op de oogst. Weer een nieuw seizoen met altijd in de weegschaal de expertise van de wijnboer en het proberen te anticiperen op het weer en andere omstandigheden.

Relaties in Retail

Vaak, zeker als u mij kent, gebruik ik deze metafoor bij onze relaties in Retail. Tenslotte bepaalt u ook jaarlijks uw strategie, stelt doelen, blikt terug en vooruit samen met het team. En dan viert u met het team de successen als de omzet en klantloyaliteit is gerealiseerd. En natuurlijk altijd kijkend waar u de ‘kansen’ kunt plukken voor uw winkel op korte én zeker op lange termijn. Actief anticiperen op de marktontwikkelingen, trends en zo ook op de seizoenen. En natuurlijk het weer dat effect heeft op het assortiment, de collectie en ook het gedrag van de consument én de medewerker. De vraag is dan natuurlijk of je anticipeert en bij een ja bovenal ‘maar hoe dan’? Tenslotte is het in het Retail landschap onstuimig en dat is nog een understatement.

Want hoe creëer je anno nu in steden en dorpen extra traffic, verhoog je de conversie en realiseer je de oh zo nodige omzet. Bovendien, hoe krijg je goed personeel dat past bij jouw imago en dna? Hoe verbind je hen aan jouw formule?

En dan komen we meteen bij de kern van de zaak bij talloze Retailers. Wat zie ik vaak gebeuren? Er worden keuzes gemaakt om te investeren op korte termijn (lage kosten), éénmalig en niet op lange termijn. Ik zie bijvoorbeeld sessies voor de managers en teams een spreker die het ‘tsjakka effect’ laat zien en fun creëert in de zaal. Erg tijdelijk. Of een professor (vaak dezelfde) die weer vanuit een wetenschappelijk oogpunt zijn of haar visie deelt. De vraag is dan, wat is het rendement en wat doet de ondernemer en verkoper er vervolgens mee? Wat gaat zij of hij dan anders doen vanaf morgen? Het helpen op langere termijn mist en zit er vaak niet bij. Het daadwerkelijk tot een omslag te komen en dit te verankeren blijft uit. Het gaat uiteindelijk vaak om de mindset en gedrag dat nodig is om stappen te zetten en deze vast te houden.  

Optimaal rendement

In ons al jaren bewezen aanpak adviseren we een lange termijn aanpak voor een optimaal rendement. Een mooi voorbeeld. Nadat we vanuit de missie en visie in co-creatie de gastvrijheidsbeleving voor de formule of winkel hebben ontwikkeld implementeren we deze stap voor stap. Zijn we vervolgens tijdelijk de rechterhand van de ondernemer om samen met het winkelteam de doelen te stellen en een aanpak te kiezen passend bij hun doelgroep en de lokale markt. Maar zeker ook wat past bij het team, want ons motto is: ’blijf bij jezelf in alle puurheid’. Samen kijken wij waar het laaghangende rijpe fruit hangt om zo direct deze quick wins te pakken en wat we moeten doen op lange termijn voor het echt zoete fruit. Om zo de ‘local hero’ te worden en te gaan oogsten in extra omzet, klant- en medewerker loyaliteit in een prettige en leuke werksfeer. Wij regisseren, inspireren en helpen daarbij. Laten de kracht en de creativiteit vanuit de ondernemer en het winkelteam zelf komen. Tenslotte zijn zij het die dagelijks bezig zijn met hun vakmanschap, kennen zij de klant en vinden het leuk om met ideeën te komen. Het team betrekken is eigenlijk de sleutel tot succes. Laat ze verbinden met de formule en het vak. Daag ze uit om mee te denken, te creëren en tot nieuwe inzichten te komen passend bij de tijdsgeest van nu.

Inspireer!

Kortom. In dit roerige Retail landschap is het van belang te inspireren. Zet ondernemer en teams in hun kracht, zij verstaan hun vak, maar help hen met het ‘hoe dan?’. En niet in één sessie maar met continue aandacht. Dus Retailers: verwonder, verblijd, verras, verrijk en verbind niet alleen op korte maar zeker ook op lange termijn de ondernemers en teams zodat ook zij dit doen met de klanten! Investeer in persoonlijke aandacht en budget in geld en tijd.

Marja Groen
RetailRegisseur La Differenza
 

 

Marja Groen Marja Groen
Directeur