Gewoon afzuigen dus …

Een paar jaar geleden waren wij nog vol enthousiasme de winkel in gestapt voor een breedbeeld tv. Want zonder dat kon je toch moeilijk de buren nog op visite vragen. En wat nu, nog voor het apparaat is afbetaald loop je weer achter. En wat moet het nu zijn? Op z'n minst een LCD scherm van 55 centimeter met een digitaal combifilter voor een fijne lijnafscheiding, maar beter nog een Plasma scherm van 106 centimeter met de nieuwe DNIeTM technologie. Maar dan bent u er natuurlijk nog niet, want pas echt kicken doe je met een extra Home cinema systeem met vijf satellietspeakers en een actieve subwoofer met 80 watt vermogen en zorg dan wel voor een lekkere vette digitale in- en uitgang.

Met het mobieltje is het al niet anders. Om niet elke keer weer bij onze klanten onderuit te worden gehaald hebben wij onze Nokia model koelkast ingeruild voor een Sharp 10i, uiteraard met een digitale camera aan boord. Ik weet niet waarom, maar het is toch fijn om te hebben. (Natuurlijk hebben wij al een Sony digitale camera met een 3,8 centimeter LCD kleurenscherm en maar liefst 5,2 CCD effectieve megapixel Cybershot en niet te vergeten de 3x optische en 9,6x digitale zoom.)

Het kan en moet dus elke dag weer beter. Met deze gedachte in het achterhoofd zakt dan toch de broek weer af bij het feit dat er nog steeds ketens zijn die hun franchisenemers verplichten de administratie te voeren door middel van een slim en vooral betrouwbaar administratiepakket onder DOS. Onder DOS dames en heren. Maar ja, het kost een paar centen om dat over te zetten naar Windows dus maar liever niet en het werkt toch nog steeds goed. En de franchisenemers zijn erg tevreden en het bedrijfsvergelijk hebben wij nu voor veel euro's echt voor elkaar.

Of een keten die al jaren werkt met dat fantastische winkelinterieur, dat inderdaad tien jaar geleden zeer vooruitstrevend was. Met een zuinig lichtplan met goedkope tl-balken verstopt in een nog goedkoper systeemplafond. Het enige wat is aangepast zijn de prijzen. En waarom zou je dat nu veranderen. Franchise is immers het dupliceren van succes, al is dat dan ook al jaren oud en tanende. Het draaiboek voor het openen van een nieuwe winkel is helemaal herschreven en bij de leverancier is ook nog een vette korting bedongen. En … de franchisenemer krijgt zelfs ook een paar procenten. Geinig toch.

Als wij met de tijd mee willen gaan en ook voor de komende jaren onze verantwoordelijkheid durven dragen voor het rendement van onze formule in het algemeen en voor onze franchisenemers in het bijzonder, is het wellicht nu tijd voor een complete make-over. En voor sommige ketens zelfs een extreme make-over.

In de eerste plaats het afzuigen van het overtollige vet binnen de organisatie. Een mannetje minder in de overhead kan er best gemist worden. En van een flinke spuit botox zal een aantal franchisenemers enorm opknappen. Zet ze desnoods elke dag een uurtje op de trilplaat. Schijnt ook te helpen.

Daarnaast is het zaak vitalisatie en innovatie als een vaste verplichting binnen de formule op te nemen. Bij verlenging van de dan geldende franchiseovereenkomst is het aan te bevelen tenminste vijftig procent van de oprichtingskosten te herinvesteren. Kunnen uw franchisenemers dat niet betalen? Dan is uw formule wellicht niet meer uw droom maar een nachtmerrie voor uw franchisenemers. 

Het is nu de meest ideale periode om daar wat aan te doen, de euro's van de topmaanden november en december staan nog op de bank van de franchisenemer. Als u snel bent tenminste. Doe maar een rondje winkels en kijk eens goed wat er aangepast en of vernieuwd moet worden om de klant te verleiden toch weer binnen te komen. En doet u het niet … bij de concurrent heeft de binnenhuisarchitect zijn eerste offerte al gemaakt. Ofwel er komt een nieuwe keten die hetzelfde verkoopt als u, maar dan wel aangepast aan de consument van morgen in plaats van gisteren.

Frank R Marsman