De consument & Retail na Corona. Welkomstplan klaar?

De wereld ziet er in korte tijd heel anders uit. Wie had dat kunnen bedenken. Corona heeft een immens grote impact wereldwijd en op het Retail en Horeca landschap. Noodgedwongen worden deuren gesloten vanuit veilig- en gezondheidsreden voor de consument en het personeel. Management is in plaats van ondernemen druk met noodscenario’s. Steden zijn historisch leeg en stil. De economie krimpt en een recessie ligt om de hoek te loeren. Geschiedenis wordt geschreven. En het positieve? De saamhorigheid die ontstaat in 2020.

En de consument nu

Die is, noodgedwongen, nu bezig met zijn gezondheid en die van de dierbaren. De focus ligt op de primaire levensbehoefte waar de supermarkten en drogisterijen er ‘goed’ bij draaien. Huis en tuin worden belangrijker bij het verplichte ‘blijf thuis’ en -werken. Bouwmarkten en tuincentra worden met de aangescherpte regels van de overheid in acht te nemen goed bezocht. En de consument die verplicht thuis zit gaat of als ervaren of als nieuwkomer het online speelveld verder ontdekken en ervaart het gemak. Mooi om te zien dat nieuwe initiatieven zich ontpoppen zoals het ouderenuurtje in de supermarkten, de kwekers en sierteelt die creatief een tulpen drive in organiseren en met de Help de Horeca waardebonnen worden ondernemers geholpen. We worden vindingrijk en zijn innovatief.

Consument verandert. Maar u & uw personeel ook

De volgende nieuwe ontwikkelingen zorgen ervoor dat het consumentengedrag na Corona tijdelijk of zelfs blijvend veranderd. De mens heeft nu meer zorg om de eigen gezondheid en die van dierbaren. De angst die erdoor ontstaat, zowel qua gezondheid als economisch. Het gevoel en de effecten die we als mens én ondernemer ervaren om overruled te worden door de overheidsregels. En juist weer wat zij voor ons betekenen en de bescherming. De zekerheden die ineens onzeker zijn geworden. Niets is meer gewoon en dat binnen zo’n korte tijd. Kortom. Niets is meer vanzelfsprekend. De impact op ons als mens is groot, zeer groot.

Trends consumentengedrag

Nu én na Corona zal de consument in toenemende mate graag samen willen zijn en blijven. Tijd doorbrengen met familie en vrienden binnen en buiten. We gaan weer terug naar wat was, de nostalgie in nieuwe jaren. De oer-Hollandse gezelligheid krijgt weer inhoud en vorm. We zoeken geborgenheid bij elkaar. We zijn oprechter in hoe het met iemand is en zijn gezondheid. Zorgen beter voor de kwetsbaren en onze ouderen. De focus op een goede gezondheid zal blijven. We zullen wellicht meer gaan relativeren en genoeg is eerder genoeg. Dat heeft effect op het koopgedrag.

De nieuwe economie creëert dat mensen kritischer zijn met waaraan ze het geld uitgeven. Maar de euforie van ‘het mag weer’ gaat de fysieke winkel een boost geven, ongetwijfeld. Alleen zal de consument  bewuster zijn aan wie hij de koop gunt. En daar zullen de lokale ondernemers, de zelfstandigen, zeker baat bij hebben. Essentieel is om ook saamhorigheid in ondernemerschap te laten gelden. Samenwerken als ondernemers van Retail, Horeca en Leisure. Maar ook met bewoners, bezoekers, vastgoed en gemeentes om die klant te verwelkomen en te verrassen. Het bieden van een authentieke gastvrijheidsbeleving is in toenemende mate cruciaal met als karaktereigenschap persoonlijke verbinding. Gedragsregels over hoe we elkaar persoonlijk blijven ontmoeten krijgen nieuwe etiquette. Handen geven wijzigt in onze cultuur naar op afstand bijvoorbeeld een hoofdbuiging met het hand op het hart en een ‘ogen’ blik wordt waardevoller.

Factoren die een vaste plek krijgen in eenieders levensstijl is het bewuste voor het milieu én de maatschappij. En niet alleen vanuit de overheid maar ook de persoonlijke verantwoordelijkheid in deze. Tenslotte is dit voor eenieder een wake up call.

Conclusie: het individualisme wijzigt naar saamhorigheid.

Anticiperen, juist nu

De vraag is niet of je hierop inspeelt als Retailer of Horeca maar hoe. Hoe ga jij onderscheidend anticiperen op deze nieuwe consument? Hoe verwelkom jij hen weer als de deuren open mogen? En belangrijk ook jouw personeel. De consument en uzelf zijn veranderd. Dus uw business ook. Hoe? Zorg ervoor dat u, naast de noodmaatregelen van nu, ook tijdig het Welkomstplan klaar heeft.

Ik wens u namens La Differenza & de Club creatief een innovatief ondernemerschap toe. Bovenal een goede gezondheid voor u en uw dierbaren.

Marja Groen
Directeur oprichtster van La Differenza

 

Marja Groen Marja Groen
Directeur