Blijven ondernemen in roerige en onzekere tijden
Het zijn onzekere tijden voor franchisers op dit moment. Er zijn bedrijven die door het coronavirus in ontzettend zwaar weer verkeren maar er zijn ook bedrijven die het juist ontzettend goed doen. Maar of je nu goed of slecht draait op dit moment, de markt is ontzettend onvoorspelbaar en vooruitkijken is lastig. En voor ondernemers die ook werkgever zijn, brengt dat complexe beslissingen met zich mee.
Onvoorspelbaarheid en onzekerheid voeren de boventoon
Naast het coronavirus dat ondernemen en werkgeven op dit moment onvoorspelbaar maakt, is er ook veel nieuwe regelgeving voor werkgevers. Zo kwam de Commissie Borstlap, officieel Commissie Regulering van werk, vlak voor het politieke zomerreces met een technische uitwerking van haar eindrapport. Met de conclusies van dit rapport zou de overheid het huidige beleid ten aanzien van werk kunnen herzien. En eerder dit jaar trad ook de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking. Veel veranderende wetgeving dus, zowel nu als in 2021. En in combinatie met de gevolgen van het coronavirus maakt dat ondernemen en werkgeven er niet altijd makkelijker op.
"Veel veranderende wetgeving dus, zowel nu als in 2021"
Wat betekent een tweede golf?
Door het coronavirus en de eerste lockdown zijn veel franchisers zwaar getroffen en nu met een tweede golf van het virus in wording vindt het merendeel van deze ondernemers het een groot risico om personeel in vaste dienst te nemen. Dat zie je vooral in zwaar getroffen sectoren als de horeca, evenementen en entertainment. Maar er zijn ook bedrijven die juist floreren bij de huidige crisis, zoals schoonmaakbedrijven, webshops of fietsenwinkels. Toch hebben ook franchisers die het nu goed doen zorgen. Want je draait een succesvol jaar, maar zet die groei volgend jaar door en hoeveel producten moet je dan nu al inkopen? En je hebt nu mensen nodig omdat je de orders niet aankan, maar heb je hen volgend voorjaar nog steeds nodig? Dit soort uitdagingen vragen om flexibiliteit.
"Zet die groei volgend jaar door en hoeveel producten moet je dan nu al inkopen?"
Creatief zijn om omzet te genereren
De situatie dwingt franchisenemers om creatief te zijn om zo toch omzet te genereren en het hoofd boven water te houden. Daarbij heb je ook de zorgen voor je medewerkers en bijvoorbeeld het aanvragen van de NOW-regeling om je omzetdaling en loonkosten tegemoet te komen. We zien vaak bij franchisers dat de franchiseformule staat als een huis, maar op HR gebied zijn ze op zichzelf aangewezen. Terwijl ze op dit vlak wel een HR partner kunnen gebruiken.
Ik geloof namelijk heilig in de meerwaarde van goed werkgeverschap. Als je een sterke werkgever bent, resulteert dit ook in gemotiveerde mensen en een sterk bedrijf. Ik begrijp ook dat goed werkgeverschap in tijden als deze niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat van veel werkgevers. De huidige marktsituatie is uniek en geen enkele franchisenemer kon zich daarop voorbereiden. Als werkgever moet je je nu afvragen hoe je omgaat met je medewerkers en hoeveel ruimte je hebt voor je personeel. Op dit soort momenten kan het heel prettig zijn als je een expert aan je zijde hebt. Een partij die je bijstaat, niet alleen in goede tijden maar ook in slechte tijden. Zo hebben wij de NOW-regeling aangevraagd zodat getroffen ondernemers een volledige vergoeding voor hun loonkosten konden krijgen. Het is fijn als een partner met je meedenkt en oplossingen biedt en uiteraard ook ontzorgt op het gebied van personeelszaken.
Afsluitend wens ik alle franchisers veel succes, wat het virus en de veranderende wet- en regelgeving ook op je pad brengen. Hopelijk komen we uiteindelijk sterker uit deze roerige tijden.