Beter dan we dachten!

Hè, heerlijk, het CBS heeft herberekend dat we in de afgelopen jaren beter hebben geboerd dan eerder was aangegeven. Zo blijkt de krimp van 2003 met 0,1% zelfs een groei van 0,3% te zijn geweest. Kijk, dat geeft met terugwerkende kracht een heel andere dimensie aan de afgelopen jaren.

Dankzij het WK (ondanks alles…), het mooie weer en de aantrekkende economie hadden de supers het goed deze zomer. Het kan niet op. Een domper is dan weer dat de Nationale Winkelraad van MKB Nederland bekend maakte dat de consument grote waardering heeft voor de speciaalzaak, maar dat hij wel vergeet om er wat te kopen. Tja, zo rukt de eenheidsworst in de winkelcentra wel op natuurlijk. Eigen schuld, of eigenlijk niet helemaal. Aan de andere kant namelijk wordt de zelfstandige detaillist met klem geadviseerd zijn doelgroep beter in kaart te brengen. Sommige segmenten in de markt verkopen veel via een speciaalzaak. De Nationale Winkelraad adviseert retailers dan ook niet zomaar te specialiseren, maar heel gericht het assortiment af te stemmen op de eigen doelgroep. 

Mooi voorbeeld vind ik een cadeauwinkel bij mij in de buurt. De kern van het assortiment wordt gevormd door een brede collectie olijfolie en azijnen (vooral balsamico) én een keur aan koffie- en theesoorten. Verder allerlei confitures en chutneys met bijpassende serviezen, kookboeken en andere daarmee samenhangende snuisterijen. De zaak heet ZININ en – nomen est omen - dat krijg je ook als je er binnenkomt. Gestart door twee ondernemende jonge vrouwen (met uitstraling kan ik u melden) is deze zaak na een aantal jaren een begrip, volgens mij ook buiten mijn stad. Hoogtepunt is het verpakken bij het afrekenen. Dat gebeurt met veel zorg en altijd feestelijk. Al koop je er slechts een opgevoerde koetjesreep (slecht voorbeeld, geef ik toe), het oogt altijd als een waar cadeau door het mooie papier, gecombineerd met cellofaan en uiteraard helemaal ‘af’ gemaakt met lintwerk. In zo’n zaak kom je graag terug, al was het maar door het aanstekelijke welkom van de gastvrouwen. 

De locatie is goed: op de hoek van een soort studentikoze P.C. Hooft-winkelstraat met prettige liflafwinkeltjes, waar zo’n feestelijke cadeauzaak niet misstaat. En daarmee zijn we op een belangrijk element gekomen. De Nationale Winkelraad stelt in zijn onderzoek ook vast dat veel winkels al jaren op dezelfde locatie zitten, terwijl de wereld omheen vaak totaal veranderd is. De plek is in de marketingmix nog altijd een weinig beïnvloedbare, maar wel cruciale factor. Als ondernemer (en zeker als zelfstandig winkelier) verkas je niet zomaar. Franchising zou zomaar uitkomst kunnen bieden!

Ward de Moor, Senior adviseur Communicatiebureau Synergie
Reacties? ward@synergie.nl