Bestaat de supermarkt over 10 jaar nog?

Supermarkt franchise

In Food Retail gaat er de komende 10 jaar meer veranderen dan in de afgelopen 30 jaar. Uiteraard zal de technologische vooruitgang zorgen voor een gewijzigd winkelbeeld. Big Data, via klantenkaarten verkregen, zal omgezet worden in persoonlijke aanbiedingen, contactloos betalen via de smartphone zal worden geïntroduceerd en straks gaan winkelwagentjes vertellen waar het volgende product van het boodschappenlijstje ligt. Deze evolutie zal geleidelijk plaatsvinden en de verwachting is dat zij zonder veel problemen wordt geaccepteerd door het winkelend publiek.

Echter, de grootste verandering in het Food Retail zal optreden onder druk van de consument. Door zijn shopgedrag dwingt hij de formules meer naar de eigen klanten te luisteren en zich aan te passen. Alleen maar roepen dat je de goedkoopste bent is daarbij niet meer genoeg. De klant ziet in het huidige supermarktlandschap het onderscheid in prijs en serviceniveau niet meer en stelt inmiddels andere eisen. De een-keer-per-week-klant verdwijnt langzaam en wordt vervangen door een klant die binnen 2 uur wil consumeren. De ene keer moet het eten snel klaar zijn, de andere keer is foodservice gewenst en de volgende keer gaat er uitgebreid worden gekookt. En natuurlijk wel gezond en duurzaam. En uiteraard zijn de ingredi?nten verantwoord geproduceerd.

De supermarktondernemer zal moeten inspelen op de wisselende behoeften van de consument. Maar hoe moet hij zich onderscheiden van de grauwe middelmaat in supermarktland? Welke trend moet hij dan gaan volgen? Moet hij gaan voor Gemak & Tijdswinst of juist voor Beleving & Kwaliteit? En hoe zit het met maatschappelijk verantwoord ondernemen? Moet hij ook rekening houden met verspilling in de supermarkt? Kortom, moet hij een nichemarkt opzoeken of proberen aan zoveel mogelijk wensen van alle consumenten te voldoen?

Een deel van de keuzes zal worden gemaakt door de supermarktformule waarbij de ondernemer is aangesloten. Daarbij is vertrouwen in de franchiseorganisatie goed. Maar blind vertrouwen naïef. Immers, ook supermarktformules hebben geen eeuwigheidswaarde. De afgelopen 15 jaar zijn reeds 40 formules verdwenen, natuurlijk allemaal met hun eigen verhaal. De belangrijkste tip voor de franchise-supermarktondernemer: vertrouw op de strategie van de formule. Maar kijk daarnaast ook op lokaal niveau welke trends er passen in jouw winkel, jouw marktgebied en luister goed naar jouw klant. Integreer deze trends en consumentenwensen in je winkel.

Zo creëer je de krachtigste combinatie: de voordelen van franchise en de expertise van de lokale ondernemer.

Gerrit-Jan Pol
Senior Relatiemanager Franchise Clients ABN Amro Bank

Gerrit-Jan Pol Gerrit-Jan Pol
Senior Relatiemanager Franchise Clients