6 redenen om te automatiseren in uw winkel of showroom

Automatisering is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Er worden slimme huizen en elektrische auto’s gebouwd en dat is nog maar het topje van de ijsberg. Maar hoe zit het met uw onderneming, is die al geautomatiseerd? Of voelt het voor u als een langdurig en kostbaar proces dat u liever uitstelt? Dat hoeft helemaal niet zo te gaan! Hieronder vindt u een aantal grote voordelen van automatiseren op een rij.

1.    Inzicht

Automatisering genereert veel data en deze data geeft een goed beeld van wat er in uw organisatie gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan de omloopsnelheid, doorverkoop en uw marge. Het helpt om de doelgroep beter te bepalen en te benaderen. Daarnaast wordt het beheer van artikelen makkelijker: prijsupdates vanuit leveranciers worden bijvoorbeeld automatisch doorgevoerd, zo loopt u geen onnodige omzet mis.

2.    Minder kosten

Dankzij automatisering wordt er efficiënt en nagenoeg foutloos gewerkt. Hierdoor verlagen uw arbeidskosten doordat er minder handmatige handelingen nodig zijn en dus minder benodigd personeel. Er is meer tijd vrij om te ondernemen, en dat is toch wat u het liefste doet?

3.    Tijdbesparing

Automatisering moet op de lange termijn tijd besparen en die belofte komt het ruimschoots na. Alle stappen worden gecombineerd: het digitaal inboeken van bestellingen, een bestelling verwerken per email, koppelen met het boekhoudsysteem, inboeken van de kasstaat, het debiteurenoverzicht en aanpassing van voorraad in de webshop: alles gaat geautomatiseerd in 1 flow.

4.    Betrouwbaarheid

Doordat alle data structureel en gedegen wordt ingevoerd, kunt u vertrouwen op cijfers en uw keuzes gefundeerd maken. Foutief invoeren wordt door het systeem tot een minimum beperkt en door registratie is eventuele fraude eenvoudig te herleiden naar de desbetreffende persoon.

5.    Klantgericht werken

Met verzamelde data bouwt u klantprofielen op. Hiermee kunt u de klant beter bedienen en vergroot u het vertrouwen. Pas de klantenservice aan op de behoefte van de klant, u kunt immers zien wat ze eerder hebben. Of doe persoonlijke aanbiedingen op basis van merkvoorkeuren, maatvoeringen en retouren.

6.    Betere informatieverstrekking naar de klant

Met alle data over het gedrag van de klant, kunt u hen heel gericht voorzien van informatie. Koppel bijvoorbeeld de orderstatus meteen terug, of de status van het vermaken van kleding. Laat weten dat een artikel weer op voorraad is omdat de leverancier heeft geleverd. In de winkel kunt u de klant beter helpen omdat alle specificaties in het systeem staan. U wordt geacht als ondernemer van uw hele assortiment op de hoogte te zijn terwijl de consument vaak van één artikel heel veel weet. Het systeem helpt u in het voorzien van de juiste complete informatie.

Automatisering maakt het leven van een ondernemer makkelijker en zorgt ervoor dat u zich weer kunt focussen op ondernemen. De toekomst van retail draait om data. Verzamel uw eigen data en maak uw organisatie toekomstproof!

 

 

Dennis Oudijn Dennis Oudijn
Accountmanager