5 HR tips om na de coronasluiting aan de slag te gaan

Tijdens de persconferentie van woensdag 6 mei kregen we eindelijk antwoord op die ene hamvraag: Wanneer kan mijn zaak weer open? Eindelijk weten we waar we aan toe zijn en kunnen we weer plannen maken voor het “nieuwe normaal”. Maar, hoe ziet het “nieuwe normaal” eruit voor jouw zaak en je personeel? Welke aanpassingen moet je doen? En hebben je medewerkers wel weer zin om te komen werken? In deze blog geef ik je 5 HR tips om je te herpakken na de coronasluiting.

1. Blijf bezig

In de eerste weken na de sluiting, toen ondernemers de eerste klap hadden verwerkt, zag je langzaamaan de twee kerneigenschappen van iedere ondernemer weer tevoorschijn komen: creativiteit en innovativiteit. Ondernemers pasten zich aan aan de omstandigheden, want ja: wat moet je anders? En bedachten nieuwe en creatieve ideeën om hun zaak staande te houden. Er werd overal geschilderd, gerestyled en gepoetst. Daar was nu ineens tijd voor en je wilt je personeel natuurlijk aan het werk houden. Maar naarmate de verplichte sluiting langer aanhield, werd het voor veel ondernemers steeds moeilijker om hun personeel van werk te voorzien. Gelukkig is nu het einde in zicht en weet je wanneer je weer (gedeeltelijk) open mag. Tot die tijd is mijn advies: blijf bezig! Om je medewerkers betrokken te houden is het belangrijk dat zij (met de RIVM-regels in acht nemende uiteraard) bezig blijven voor en binnen je bedrijf. Poets nog een keer de hele zaak van boven tot onder, bedenk hoe je de heropening aanpakt, laat je medewerkers vast afspraken inplannen, et cetera.

2. Motiveer je team

Veel werknemers zijn gewend geraakt aan het niet, minder of thuis werken. De drempel om er weer vol voor te gaan kan daardoor een stuk hoger zijn geworden. Bevraag je medewerkers eens. Hebben zij er weer net zoveel zin in als jij? En vraag je af waarom sommige medewerkers mogelijk geen of minder zin hebben om weer aan de slag te gaan. Ga het gesprek aan en motiveer je medewerkers. Lukt dat niet? Misschien is er wel meer aan de hand en kun je je medewerker hulp aanbieden om weer richting zijn/haar oude zelf terug te keren. Is dat niet het geval, dan kun je je afvragen hoeveel potentieel er nog in deze medewerker zit. Presteerde hij of zij voor de sluiting ook al minder goed? Wellicht is het dan verstandig om afscheid te nemen van deze medewerker. Je hebt in deze tijden immers positiviteit en alle kracht en ondersteuning van je team nodig.

Tip!

Vind je het lastig om het functioneren van je medewerkers te beoordelen? Of ben je benieuwd wat het potentieel van je medewerkers is? Doe dan eens de prestatie/potentie-test en ontdek hoe je je medewerker hierop kunt coachen.

3. Neem het voortouw

Aangezien het “oude normaal” niet meer van toepassing is, is het even zoeken naar wat wél kan, mag en moet. Je medewerkers hebben nu behoefte aan een duidelijk en eerlijk verhaal. Vertel hen wat je plannen zijn voor de komende periode, hoe het bedrijf ervoor staat, wat je verwacht van hen als  team en geef uiteraard zelf het goede voorbeeld! Betrokkenheid bij je mensen creëer je immers door zelf betrokken te zijn bij hen.

4. Betrek je medewerkers

In tijden als deze vaart je bedrijf het beste met één kapitein aan het roer die duidelijk richting geeft. Dat wil niet zeggen dat de mening of creatieve ideeën van je medewerkers onbelangrijk zijn. Integendeel. Blijf in gesprek en denk mee met je medewerkers. Voelen zij zich goed bij het weer in contact staan met je klanten. Willen zij graag een mondkapje of handschoenen dragen? Hebben ze nog andere ideeën met betrekking tot de veiligheid? En hebben je medewerkers input om de heropening tot een succes te maken?

5. Wees creatief

Als jouw zaak binnenkort weer open mag, is het leuk om een dagelijkse challenge te doen met je personeel. Zo zoek je op een laagdrempelige manier (weer) de verbinding op. Zorg voor een aftelkalender richting de datum van de heropening. Of bedenk een ludieke teamactiviteit waarmee je het saamhorigheidsgevoel terugbrengt. Probeer je medewerkers te enthousiasmeren om weer samen de schouders eronder te zetten. Want net zoals we alleen samen, met 17 miljoen mensen, het virus onder controle kunnen krijgen… kun jij alleen samen, met het hele team, jouw bedrijf weer herstarten na de coronasluiting. 
Succes!

Malaika van den Eijnde
Please HR expert

Malaika van den Eijnde Malaika van den Eijnde
Please HR expert

Please is dé werkgeverspartner voor het MKB. Met uitzenden, payroll, backoffice, experts, tools óf een combinatie daarvan. Wij helpen ondernemers betere werkgevers te zijn.